بررسی عوامل بیماری در لثه

بررسی عوامل بیماری در لثه دندانپزشکی آرسته بررسی عوامل بیماری در لثه

یکی از اعضای مهم بدن که زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد لثه می باشد. لثه علی رغم ظاهر ساده و کم اهمیتش نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد. اگر برای لثه مشکلی بوجود آید، بر سلامت دندانهای متصل به آن هم تاثیر می گذارد. به دنبال آن مشکلات دیگری هم برای فرد رخ می دهد. در این مطلب به بررسی عوامل بیماری در لثه از دیدگاه متخصصین دندانپزشکی آرسته – بهترین دندانپزشکی شیراز می پردازیم.

نقش لثه در سلامت بدن

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که لثه نقش بسیار مهمی در سلامت سایر ارگانها دارد. بدنبال بروز مشکل در لثه، مشکلات متعددی برای فرد رخ می دهد. بعنوان مثال بخاطر مشکلات در دندانها، فرد در جویدن و به دنبال آن به مرور زمان در دستگاه گوارش دچار مشکل می گردند. علاوه بر این بیماریهای لثه با سایر بیماریها رابطه تنگاتنگی دارد. در این بین می توان به بیماریهای زوال عقل، بیماری قلب و عروق و سایر بیماریها اشاره نمود.

عوامل بیماری در لثه چیست؟

محیط درون دهان، یک محیط مرطوب و گرم دارای تمامی فاکتورهای لازم برای رشد باکتریها می باشد. فرقی ندارد باکتریها از انواع مفید باشد یا مضر. به طور نرمال در یک فرد سالم که بهداشت دهان و دندان را رعایت می نماید، نسبت باکتریهای مفید و مضر تقریبا یکسان می باشد. در صورتی که کوچکترین تغییرات در شرایط محیط دهان رخ دهد، کفه ترازو به نفع یکی از این دو مدل می چرخد. در این حالت مشکلات متعددی برای فرد پیش می آید.

به باکتریهای بیماری زا، در علم دندانپزشکی پاتوژن گفته می شود. با توجه به توضیحاتی که در بالا به آنها اشاره نمودیم، پاتوژنها مهمترین عامل ابتلا به انواع بیماریها برای لثه ها می باشند. معمولا پاتوژنها سیستم دفاعی بدن را فعال نموده و در نهایت موجب بروز التهاب در لثه می گردند.

نقش رعایت بهداشت دهان و دندان در سلامت لثه

بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و دهانشویه بعد از مسواک زدن می باشد. در صورتی که این موارد ساده را رعایت ننمایید، احتمالا بر روی دندان ها و لثه پلاک ایجاد می گردد. این پلاک ها در ابتدا نر م می باشند و براحتی از روی دندانها جدا می گردند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، این پلاک های نرم سخت و چسبنده می شود و دیگر با مسواک و در خانه از دندانها جدا نمی شوند. همین امر باعث می گردد که مشکلات متعددی همچون انواع بیماریهای لثه ایجاد گردد.

رابطه سلامت لثه با بیماری‌ های دیگر

برخی از عوامل بیماری در لثه را تا بدینجا شناختیم. در این بخش به بررسی تاثیر بیماری لثه بر سلامت باقی ارگانها می پردازیم.

  • بیماری‌ های قلبی و عروقی

    تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گردیده است. نتایج این تحقیقات بیان نموده اند که رابطه مستقیمی بین عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، بیماریهای لثه و بیماریهای قلبی و عروقی وجود دارد. پاتوژنهای بیماریزا در لثه از طریق خون به بخشهای دیگر بدن بخصوص در رگهای نزدیک قلب و بخشهای مختلف قلب منتقل می گردند. به دنبال این انتقال پاتوژنها در محل اسکان جدید خود ایجاد انواع مشکل می نماید.

  • بیماریهای ریوی

    پاتوژنها در لثه از طریق خون به سایر نقاط بدن منتقل می گردند. یکی از بخشهای مهم در این زمینه ریه ها می باشد. درون ریه هم محیطی کاملا مساعد برای رشد انواع عوامل بیماریزا می باشد. البته در ریه ها علاوه بر خون، پاتوژنها از طریق تنفس و از طریق رطوبت موجود در محیط تنفسی هم جابجا می گردند.

  • مشکلات در زمان بارداری

    از دیگر مسائل در این زمینه می توان به بروز مشکلات توسط پاتوژنها در زمان بارداری اشاره نمود. پاتوژنهای لثه ای پس از انتقال به جفت می توانند مشکلات عدیده ای در زمان بارداری ایجاد نمایند. از جمله این مشکلات می توان به زایمان زودرس و  مشکلات در سلامت جنین اشاره نمود. بر اساس آمارها معمولا تا ۷ برابر بیشتر زایمان زودرس در بانوان باردار با بیماریهای لثه رخ می دهد.

  • دیابت

    تقریبا در تمام افراد مبتلا به دیابت با بیماریهای لثه روبرو می گردیم. در واقع این دو بیماری رابطه ای تنگاتنگ با همدیگر دارند.  معمولا افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به بیماریهای لثه، به سختی عوارض دیابت را کنترل می کنند.