پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان در ایمپلنت ایمپلنت در شیراز پیوند استخوان در ایمپلنت Untitled 1 3

افراد بسیاری در سطح دنیا بنا به دلایل متعددی همچون پوسیدگی دندانها یا وارد آمدن ضربه یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. معمولا این افراد نیازمند جایگزینی دندانهای از دست رفته خود می باشند. موارد متعددی برای این جایگزینی در علم دندانپزشکی وجود دارد. یکی از این موارد عبارت است از ایمپلنت دندان در شیرازدندانپزشکی آرسته. این روش درمانی نیازمند شرایط خاص خود می باشد. اگر این شرایط فراهم نباشد، فرد نیازمند درمانهای جانبی می باشد. یکی از این درمانهای جانبی پیوند استخوان می باشد.

پیوند استخوان

یکی از شرایط لازم برای درمان ایمپلنت دندان، داشتن بستر استخوانی  با تراکم کافی می باشد. اگر این بستر فراهم نباشد، نیاز به پیوند استخوان خواهید داشت. دلایل متعددی برای این نبود بستر کافی بیان نمود. مهمترین مسئله برای این منظور می توان به اقدام برای کاشت ایمپلنت مدت زیادی بعد از کشیدن دندان اشاره نمود. در این حالت استخوان فک بعد از کشیدن دندان به مرور تحلیل رفته است. بعبارت دیگر استخوان کافی برای این منظور وجود نخواهد داشت.

پیوند استخوان در ایمپلنت

پروسه پیوند استخوان درایمپلنت دندانیک نوع عمل جراحی فک و صورت می باشد. بعبارت دیگر این درمان یک عملی است که  جهت بازسازی استخوان تحلیل رفته فک در زمان کاشت ایمپلنت  انجام می گیرد. این درمان مکمل با توجه به شرایط مختلف دارای انواع مختلفی می باشد. از جمله مهمترین این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نوع پودر استخوان مورد استفاده در عمل
  • میزان آسیب دیدگی استخوان فک ولثه

علت تحلیل رفتن استخوان بعد از کشیدن دندان

شاید بگویید دندان و استخوان فک چه ربطی بهمدیگر دارند. ولی این را بدانید که رابطه این دو به شدت بهم وابسته می باشد. به طوری که عامل حفظ استخوان فک، وجود دندان درون استخوان می باشد. اگر دندان کشیده شود، استخوان فک در آن منطقه از نظر ضخامت و ارتفاع به مرور زمان کاهش می یابد. همین امر باعث می گردد که استخوان فک شما تحلیل رود. این مسئله باعث می گردد که دیگر نتوانید از استخوان فکتان برای کاشت ایمپلنت استفاده نمایید.

بهترین زمان برای جایگزینی دندانهای از دست رفته درست همراه با کشیدن دندان می باشد. در غیر این صورت باید حداقل دو ماه صبر نمایید، تا بتوانید میزان استخوان سازی لازم درست شود. معمولا این زمان مناسب نهایتا بین ۳ تا ۴ ماه بعد از کشیدن دندان می باشد. بعد از گذشت این زمان استخوان فک تحلیل رفته و نیاز به درمان پیوند استخوان پیدا خواهید کرد.

انواع پیوند استخوان

  • عمل پیوند سینوس

    اگر دندان از دست رفته مربوط به فک بالا باشد، بعد از مدتی سینوس های فرد رشد نموده و جای خالی دندانها را پر مینماید. بهمین جهت در این موارد، از عمل پیوند سینوس برای انجام پیوند استخوان استفاده می گردد. به طور نرمال  در این روش بعد از گذشت ۶ تا ۱۰ ماه از پیوند، می توان برای کاشت ایمپلنت اقدام نمود.

  • پیوند استخوان به روش اتوگرافت

     در این حالت از بدن خود فرد سلولهای زنده مغز استخوان برداشته شده و درون  محل مورد نظر تزریق می گردد. در این روش بعلت انتقال مغز استخوان از بدن خود فرد کمترین میزان خطر و پس زدن پیوند وجود دارد. بهمین علت بالاترین میزان انتخاب توسط دندانپزشکان می باشد. در این روش برای گرفتن پیوند استخوان از بدن فرد باید جراحی انجام گردد.

  • پیوند استخوان به روش آلو گرافت

    در این حالت سلولهای مغز استخوان از بدن فرد دیگری برداشته می شود. معمولا از بانک پیوند استخوان برداشت می گردد. این حالت برای افرادی استفاده می گردد که به میزان زیادی  مغز استخوان جهت پیوند نیاز دارند. در این روش نیازی به جراحی جهت استخراج مغزاستخوان نمی باشد. در این روش زمان بیشتری برای ترمیم استخوان نیاز می باشد.

  • پیوند استخوان زنو گرافت

    در این روش مغز استخوان مورد نیاز برای پیوند از استخوان موجودات دیگر مانند گاو استفاده می گردد. طبق تحقیقات بافت استخوانی مهره داران شبیه به هم می باشد.  بنابراین این قبیل عمل می تواندانجام گیرد.

  • پیوند استخوان آلو پلاست

    در این نوع عمل پیوند استخوان از مواد سنتزی جهت تشکیل بافت استخوانی استفاده می گردد. این مواد بدن را برای ساخت استخوان در منطقه خاصی تحریک می کنند. در این روش احتمال ایجاد عفونت  در محل پیوند خیلی کم می باشد .

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پس از انجام این عمل همانند سایر عمل ها یک سری مراقبتها نیاز است که انجام گردد. از سری نکاتی که باید رعایت گردد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • محل زخم را لمس و تحریک ننمایید.
  • از بیرون ریختن آب دهان تا یک روز پس از عمل خودداری نمایید.
  • از شستن مداوم دهان خودداری نمایید.
  • .از کشیدن سیگار و سایر دخانیات تا چند روز بعد از عمل خودداری نمایید.
  • در هنگام نوشیدن از نی استفاده نکنید.