انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان  انواع ایمپلنت دندان Untitled 1

ایمپلنت دندان در شیراز دارای دو نوع متفاوت است. انتخاب یکی از انواع این ایمپلنت‌ها بر عهده دندانپزشک متخصص می‌باشد. دندانپزشک بعد از معاینه باید تصمیم بگیرد که با توجه به استخوان فک و نوع روکش دندانی که می‌خواهد بر روی آن‌ها قرار بگیرد کدام نوع ایمپلنت را انتخاب کند. در ادامه به بررسی انواع ایمپلنت دندان در شیراز از دیدگاه متخصصین بیمارستان دندانپزشکی در شیراز – کلینیک آرسته می پردازیم.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان عبارتند از:

پیچ دار

بدون پیچ

  • ایمپلنت به شکل ریشه

    ایمپلنت ریشه‌ای شکل یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع ایمپلنت است که اکثر افراد این نوع دندان را می‌کارند. به این نوع ایمپلنت درون استخوانی یا درون ریشه‌ای نیز می‌گویند، زیرا در استخوان قرار می‌گیرد. ایمپلنت درون ریشه‌ای مانند یک پیچ ضخیم یا مخروطی شکل است که طول و عرض متفاوتی دارد. اگر پزشک بخواهد این نوع ایمپلنت را به صورت صحیح بکارد باید عمق و همچنین عرض کافی را در استخوان ایجاد کند تا بتواند پایه‌های دندان را کار بگذارد.

  • ایمپلنت چارچوب راموس

    ایمپلنت چارچوب راموس زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که استخوان فک پایین برای ایمپلنت ریشه‌ای نازک باشد یا اینکه بخواهید از ایمپلنت ساب پریو استیل استفاده کنید. این نوع ایمپلنت در قسمت عقب استخوان فک یعنی در نزدیکی دندان عقل و همچنین نزدیک چانه دارای چارچوب راموس می‌باشد. بعد از کار گذاشتن چارچوب، مدتی را صبر می‌کنند تا بافت اطراف آن ترمیم شود، در نتیجه پس از طی شدن این مدت زمان روی لثه میله نازکی از جنس فلز قابل مشاهده است. پس از آن دندان مصنوعی متناسب با میله ساخته شده و بر روی آن قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ایمپلنت چارچوب راموس مانع ایجاد شکستگی در فک می‌شود.

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

تنوع بالای ایمپلنت‌های دندانی از جمله عواملی می‌باشد که باعث می‌شود مراجعان تصمیم گیری سختی در انتخاب آن‌ها داشته باشند.

ایمپلنت‌ها بسته به کشور سازنده تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. از جمله این تفاوت‌های می‌توان به قیمت و همچنین کیفیت آن‌ها اشاره کرد. همچنین انتخاب کشور سازنده ایمپلنت بر عهده خود بیمار است زیرا فرد باید نسبت به بودجه خود تصمیم‌گیری کند. موردی دیگری که قابل ذکر است نوع کشور سازنده می تواند بر روی هزینه ایمپلنت تاثیرگذار باشد.

ایمپلنت‌ها در گارانتی و پشتیبانی شرکت سازنده، میزان استخوان و سختی آن و … متفاوت هستند. کلینیک دندانپزشکی آرکا، دارای انواع مختلف ایمپلنت در قیمت‌های متفاوت می‌باشد که تمامی مدل‌های موجود در این کلینیک، کیفیت بسیار بالایی دارند تا شما با خیال راحت اقدام به کاشت دندان نمایید.

ساختار ایمپلنت دندان

ساختار ایمپلنت‌های دندانی از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • پایه ایمپلنت (فیکسچر)

    پایه ایمپلنت که به عنوان خود ایمپلنت نیز در نظر گرفته می‌شود ظاهری شبیه به پیچ دارد و در بافت استخوان فک قرار می‌گیرد. از آنجا که این پایه از جنس پلاتین است در برابر مواد خورنده مقاومت بسیار بالایی دارد. در نتیجه بافت دهان را تحریک نمی‌کند. متخصص برای قرار دادن فیکسچر با برش لثه حفره کوچکی در استخوان فک ایجاد می‌کند و ایمپلنت را به عنوان ریشه دندان درون آن قرار می‌دهد. پایه جز ثابت ایمپلنت است. بنابراین ثبات و استحکام آن رابطه مستقیمی با استحکام دندان جدید دارد.

  • تاج دندان (پروتز)

    استحکام و دوام تاج دندان مهم‌ترین فاکتور در پروسه کاشت دندان است. برای روکش دندان معمولا از سرامیک یا پرسلن استفاده می‌شود. هر چقدر کیفیت، استحکام و قدرت این مواد بیشتر باشد طول عمر ایمپلنت‌ها نیز بیشتر می‌شود. با این وجود مدت ماندگاری ایمپلنت‌ها به مراقبت‌های دندان و دهان بستگی دارد. نکته قابل توجه دیگر درباره تاج دندان نوع ثابت و متحرک آنها است. نوع متحرک برای افرادی است که تمایل دارند هنگام شستشوی دندان آن را از دهانشان خارج نمایند. اما در نوع ثابت امکان بیرون آوردن ایمپلنت وجود ندارد.

  • رابط (اباتمنت)

    از رابط جهت اتصال پایه به تاج دندان استفاده می‌کنند. این رابط‌ها شش یا هشت ضلعی، از جنس تیتانیوم و بسیار مستحکم می‌باشند که در بعد از گذشت ۴ تا ۷ ماه پس از قرار دادن پایه دندان نصب می‌شوند. اباتمنت‌ها که از دو بخش اتصالی تشکیل شده‌اند از یک سمت به پایه و از سمت دیگر به تاج دندان متصل می‌شوند.