پست و کور چیست؟

پست و کور چیست؟ پست و کور پست و کور چیست؟ Untitled 1

هدف اصلی دندانپزشکی نوین حفظ و نگهداری دندانها می باشد. تمام سعی دندانپزشکان این است که از درمانهایی استفاده کنند که بتوان دندانهای طبیعی را در دهان نگه داشت. از جمله مشکلاتی که دندان ها را نابود مینماید پوسیدگی دندان ها می باشد. پست وکور دندان یکی از درمانهای ترمیمی دندانپزشکی می باشد که در بهترین دندانپزشکی شیراز – دندانپزشکی آرسته برای جلوگیری از دست رفتن دندانها مورد استفاده قرار می گیرد.

پست و کور چیست؟

روش درمانی پست و کور یا Post and core  یک درمان دو بخشی می باشد. همانطور که از اسم این درمان مشخص می باشد،بخش پست و همچنین بخش کور دو بخش این درمان می باشند. با استفاده از این دو بخش هم ریشه دندان آسیب دیده و هم ساختار رویی آن تقویت می گردند. بر روی آنها هم روکش دندان قرار می گیرد.

  • پست

     پست یک میله می باشد که درون کانال ریشه دندان قرار می گیرد. از پست برای دو هدف در این روش استفاده می گردد. تقویت کانال ریشه، و همچنین داشتن نقش یک پایه برای قرار گرفتن روکش بر روی دندان.

  • کور

    کور یا هسته یک ماده ترمیمی می باشد. این ماده برای تقویت ساختار بالایی دندان و تحکیم پست مورد استفاده قرار می گیرد.

پست و کور دندان در چه مواردی لازم است؟

مهمترین شرط لازم برای این درمان، سالم بودن ریشه دندان می باشد. بعبارت دیگر اگر بخش زیادی از دندان آسیب دیده باشد ولی ریشه سالم باشد. در این صورت می توان از این شیوه درمانی، برای حفظ و نگهداری دندان استفاده نمود. همانگونه که در بالا اشاره نمودیم، هدف از این درمان تقویت ساختارهای سالم دندان برای نگهداری دندانها ی طبیعی می باشد. با استفاده از پست و  کور در دندانپزشکی آرسته، می توان دندانها با آسیب تقریبا زیاد را ترمیم نمود.

زمان انجام درمان

معمولا بعد از درمان ریشه یا همان عصب کشی از این درمان استفاده می گردد. برای انجام درمان عصب کشی، ساختارهای داخلی دندان که آسیب دیده اند، تخلیه می گردند. معمولا این بخشها حاوی منطقه پالپ دندان یا همان بخش زنده دندان که حاوی رگهای خونی و عصبی می باشند و همچنین قسمتهای آسیب دیده عاج و مینای دندان می باشند. بعد از تخلیه این بخشها از دندان، دندان بشدت ضعیف می گردد. بدین معنی که ساختارکلی دندان آسیب پذیر می گردد. در این حالت هر لحظه ممکن است، با کوچکترین فشاری دندان بشکند و به طور کامل از بین برود. مناسب ترین زمان برای انجام درمان پست و کور همین زمان می باشد.

انواع پست و کور دندان چیست؟

انواع پست و کور دندان در شرایط مختلف دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین انواع این درمانها به شرح زیر می باشند.

  • پست و کور ریختگی یا پیش­ساخته
  • پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی
  • پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی
  • پست استنلس استیل پیشنهادی و کور کامپوزیتی

جنس پست و کور چیست؟

از مواد متعددی برای ساخت پست و کور در دندانپزشکی های مختلف استفاده می گردد. از جمله این مواد میتوان به انواع آلیاژهای فلزی همچون استیل، کامپوزیت، تیتانیوم، آلیاژ تیتانیوم و یا طلا اشاره نمود. البته از آنجا که برخی افراد ممکن است به فلز حساسیت نشان دهند، از ترکیبات غیر فلزی برای این درمان استفاده مینمایند.

مواد سازنده کور تقریبا همان مواد مورد استفاده در ترمیم دندان می باشند. موادی مانند آمالگام، کامپوزیت و یونومرگلاس پر کاربردترین مواد تشکیل دهنده کور می باشند.

مزایا

از مزایای متد درمانی پست وکور می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تقویت ساختار دندان
  • بالابردن قابلیت نگه داشتن روکش دندان
  • جلوگیری از آلودگی دندان
  • جلوگیری از بین رفتن ساختارهای دندان

معایب

این روش معایبی هم دارد. بخاطرهمین معایب تا زمانی که دندان میتواند روکش را پشتیبانی کند، نباید از این روش استفاده گردد.  مهمترین معایب این درمان عبارتند از:

  • خطر سوراخ شدن ساختارها در حین آماده سازی فضا برای جایگذاری پست.
  • احتمال شکستن دندان بیشتر شود.
  • گذاشتن پست و کور در دندان یک روش درمانی تهاجمی است. برای این روش نیاز به برداشتن بسیاری از بافتهای سالم دندان دارد.