فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز پروتز دندان فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز Untitled 1 1

بسیاری از انسانها بنا به دلایل متعدد حداقل یکی از دندانهای خود را از دست داده اند. از جمله این دلایل می توان به ضربه خوردن دندانها، پیری، عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، پوسیدگی دندانها و عدم رسیدگی به آنها اشاره نمایید. در علم دندانپزشکی راههای زیادی برای جایگزینی این دندانهای از دست رفته ابداع گردیده است. از جمله این متد که در دندانپزشکی آرسته، بهترین دندانپزشکی شیراز مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از پروتز دندان. ولی در این جا یک سوال مطرح می گردد. چه نوع پروتزی باید برای فرد انتخاب نمود. برای پاسخ دهی به این سوال در این مطلب به بررسی یک سری فاکتورهای موثر در این زمینه می پردازیم.

پروتز دندان چیست

پروتز دندان همان دندان مصنوعی و یا ترمیم دندان می باشد. این درمان دارای انواع ثابت و متحرک می باشد. پروتز ثابت دندان و پروتز های متحرک به شکل های مختلفی تولید می شوند. برای قرار دادن پروتز های دندان در جای خود از موادی مانند چسب و پیچ استفاده می شود. این پروتز ها توسط متخصص کاشت ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی آرسته در شیراز انجام می شود. از جمله پروتزها می توان به روکش های مورد استفاده در ترمیم دندان، دندان مصنوعی وحتی تاج ایمپلنت اشاره نمود.

فاکتورهای تعیین نوع پروتز

فاکتورهای متعددی در انتخاب بهترین گزینه برای درمان پروتز دندان باید بررسی گردد. در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم.

مهمترین این فاکتورها عبارتنداز:

  • جنسیت

    یکی دیگر از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین نوع پروتز، جنسیت متقاضی می باشد. به طور کلی بانوان بیش از آقایان به ظاهر و رنگ پروتز ها اهمیت می دهند. بهمین دلیل برای بانوان معمولا درمانهای زیبایی بیشتری انجام می گردد.

  • سلامتی عمومی

    برای انتخاب بهترین گزینه درمانی فرد باید، دارای سلامت عمومی مساعدی باشد. اگر فرد از نظر سلامت جسمی و حتی روحی از در شرایط ایده آلی نباشد، ممکن است هر نوع درمانی به او جواب ندهد. اصطلاحا ممکن است درمان پس بزند. بنابراین در این شرایط، تا مساعد نشدن وضعیت سلامت عمومی فرد نمی توان گزینه مناسبی برای او انتخاب نمود.

    به عنوان مثال می توان بیمارانی که به بیماریهای خونی، بیماریهای سیستم ایمنی و برخی بیماریهای عمومی مبتلا هستند را نام برد. در این افراد معمولا درمان و ترمیم بدن به سختی و با کندی انجام می گردد. در مورد استفاده از پروتز های دندانی برای این بیماران می توان تا مدتی از پروتزهای پارسیل موقت بجای پروتزثابت استفاده نمود.

  • فاکتورهای شغلی

    شغل فرد هم نکته مهمی در این مسئله می باشد. اگر بیمار دارای شغلی باشد که مسئله زمان درمان برایش زیاد مهم نباشد می توان از درمانهایی که به زمان نیاز دارند، استفاده استفاده نمود. بعنوان مثال اگر فردی کارمند یا مثلا هنرپیشه باشد، نیاز به درمانهای فوری برای درمانهای خود دارند. این افراد نیاز به چهره ای جذاب دارند. بنابراین نمیتوانند مدت زمان طولانی ای بدون درمان بمانند.

  • مسائل اقتصادی

    مسئله مهم دیگر در انتخاب درمانها مسئله هزینه و مقرون به صرفه بودن درمان برای فرد می باشد. به طور کلی پروتزهای کامل یا همان دست دندان از نظر قیمت خیلی به صرفه تر از پروتزهای تکی می باشند.

  • سن

    از مهمترین فاکتورهای موثر در تعیین پروتز مناسب، سن فرد می باشد. در افرادی که جوان هستند، ترجیح دندانپزشکان کلینیک آرسته حفظ دندانهای فرد می باشد. همانگونه که می دانید کشیدن و از دست دادن دندانها، باعث پیر نشان دادن چهره فرد می گردد. بدین منظور تا جای ممکن از کشیدن دندانها در این افراد خودداری می گردد. در جوانان معمولا حتی اگر مجبور به کشیدن دندان گردیده شود، بهترین گزینه پیشنهادی ایمپلنت دندانی می باشد.

  • تمایلات و خواسته های بیمار

    به طور کلی دندانپزشکان و اکثر بیماران تمایل به حفظ دندانهای طبیعی فرد دارند. بهمین دلیل معمولا دندانپزشکان سعی می کنند بهترین گزینه ها را به بیماران پیشنهاد دهند. پیشنهاداتی که تا جای ممکن توقعات بیماران را در نظر بگیرند.

سخن پایانی

در این مطلب برخی از مهمترین فاکتورهای مورد استفاده در درمان پروتز دندان از دیدگاه متخصصین پروتز کلینیک دندانپزشکی آرسته برای شما بیان نمودیم. درست است که حق انتخاب درمان با شما می باشد. ولی به شما توصیه می نماییم که حتما به نظر دندانپزشکتان توجه نمایید.