باقی ماندن ریشه در لثه

باقی ماندن ریشه در لثه باقی ماندن ریشه در لثه باقی ماندن ریشه در لثه Untitled 1 4

براثر دلایل متعددی همچون ضربه دیدن، تصادف، ورزشهای مختلف و سایر موارد ممکن است دندانها بشکنند. این شکستگی در درجات مختلف به شیوه های مختلفی در بیمارستان دندانپزشکی در شیراز درمان می گردد. از جمله این موارد می توان به انواع ترمیم های دندانی و یا دردرجات حادترروکش دندان اشاره نمود. البته ممکن است شکستگی دندان به حدی وخیم گردد که دیگر نتوان آنرا درمان نمود. در نتیجه چاره ای برای کشیدن باقیمانده دندان از لثه نمی ماند. در این مطلب به بررسی جوانب باقی ماندن ریشه در لثه ازدیدگاه متخصصین دندانپزشکی آرسته شیراز می پردازیم.

آیا باقی ماندن ریشه در لثه مهم است؟

باقی ماندن ریشه در لثه معمولا عوارض خاص و مرتبط با خود را دارد. از جمله این عوارض می توان به ایجاد درد، حساسیت و یا خطرناکتر از همه عفونت لثه و بروز انواع بیماریهای لثه اشاره نمود. معمولا به دوعلت ممکن است ریشه درون لثه باقی بماند. شکستگی دندان و یا عدم رشد کامل دندان بخصوص دندانهای عقل. در این حالت برای جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه باید ریشه دندان جامانده در لثه را از دهان خارج نمود. خارج نمودن ریشه از داخل لثه با استفاده از روش جراحی انجام می پذیرد.

جراحی برای کشیدن ریشه باقی مانده در لثه

نوع جراحی برای خروج دندان به میزان وخامت اوضاع دندانها بستگی دارد. در برخی موارد فقط با استفاده از یک برش کوچک این جراحی ها انجام می پذیرد. و ریشه باقی مانده و یا دندان درست رشد نیافته را خارج می نمایند. در برخی موارد هم جراحی دندان پنهان دشوارتر از این موارد می باشد. در این حالت جراحی با پیچیدگیهای خاص خود همراه می گردد.  در برخی موارد بعد از کشیدن دندان ممکن است قطعه ای از استخوان درون لثه حس شود. این قطعه به جامانده به قسم خالی شده دندان در لثه منتقل می گردد . و به مرور مشکلاتی همچون عفونت و التهاب لثه برای فرد ایجاد می نماید.

لزوم کشیدن دندان با استفاده از جراحی

در موارد متعددی در کشیدن دندان از متد جراحی  استفاده می گردد. از جمله این موارد می توان به  نمونه های زیر اشاره نمود.

• برای بیرون کشیدن دندان عقل نهفته.
  • برای کشیدن دندانهای شکسته به گونه ای که ریشه در لثه جامانده باشد.
  • در مواردی که خارج نمودن دندان با روش های معمول نا ممکن می باشد.

پروسه جراحی لثه برای خروج ریشه

پروسه جراحی لثه به  این صورت می باشد که در حین جراحی، دندانپزشک جراح روی لثه در منطقه مورد نظر برش هایی را ایجاد می نماید. این کار به منظور دسترسی به ریشه باقی مانده در لثه می باشد. سپس با استفاده از ابزار مخصوص با توجه به شرایط دندان و ریشه نیروی لازم برای خارج نمودن دندان از فک را به آن وارد می نماید. در نهایت بعد از خروج دندان جامانده در لثه  منطقه برش داده را بخیه می زنند.

ترس از جراحی لثه

وقتی که اسم جراحی برای این درمان می آید، بسیاری از افراد اتاقهای عمل  بهمراه چندین کادر پزشکی دراتاق عمل را تصور میکنند. در صورتی که اینگونه نیست. جراحی در دندانپزشکی معمولا به صورت سرپایی می باشد. درون مطب و بر روی یونیت دندانپزشکی انجام می پذیرد. معمولا این جراحی ها بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. این جراحی نیاز به بی حسی موضعی دارد.

کشیدن ریشه دندان درد دارد؟

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم درمان کشیدن ریشه دندان با استفاده از بی حسی موضعی انجام می گردد. بنابراین هیچ گونه دردی در حین درمان احساس نمی نمایید. بعد از رفع بی حسی البته ممکن است بسته به شرایط متعددی کمی درد را احساس نمایید. که معمولا با استفاده از داروهای مسکن همچون ایبوبروفن و یا مفنامیک اسید این درد ها قابل تحمل می گردد.

بعد از کشیدن ریشه دندان چه باید کرد؟

بعد از خارج نمودن ریشه باقی مانده در لثه حتما به توصیه های دندانپزشک معالج توجه نمایید. بعنوان مثال از خوردن غذاهای سفت و یا داغ خودداری نمایید. همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه حتما داروهایی که ممکن است آنتی بیوتیک باشد و یا مسکن، و برای شما تجویز می گردد را به درستی مصرف نمایید.

علائم ماندن ریشه درون لثه چیست؟

معمولا جا ماندن ریشه درون لثه علامت خاصی نداردو فقط برخی مواقع یک درد کمی دارد. در برخی مواقع اینگونه نیست و این ریشه باعث بروز مشکلات متعددی برای فرد می گردد. علائم این مشکلات التهاب لثه، بیماریهای لثه ، درد گاها شدید، خونریزی لثه و مواردی از این قبیل می باشد.

آیا ریشه باقی‌مانده باید حتماً خارج شود؟

معمولا ریشه دندان باقی مانده در لثه مشکلی برای فرد ایجاد نمی نماید. در این صورت اغلب کاری برای خارج نمودن آنها انجام نمی گیرد. معمولا در صورتی که ریشه باقی مانده در لثه موجب بروز مشکلاتی گردد، اقدام به خارج نمودن آن از فک و لثه می نمایند.