بهترین مواد برای ایمپلنت دندان

عملکرد ایمپلنت های دندانی در شیراز  بهترین مواد برای ایمپلنت دندان Untitled 1

هر روزه افراد مختلفی در دنیا به دلیل آسیب دیدن دندان هایشان به دندانپزشکی ها مراجعه می نمایند. این آسیب دیدگیها ممکن است به حدی باشد که دندان را از دست بدهند. از جمله آسیب ها می توان به پوسیدگی بیش از حد و عدم درمان به موقع آن، ضربه خوردن، همچنین انواع بیماری های لثه اشاره نمود. امروزه برای جایگزینی دندانهای از دست رفته راه حل های مختلفی در دندانپزشکی های دنیا وجود دارد. یکی از بهترین و کاربردی ترین متد جایگزینی دندانهای از دست رفته در بیمارستان دندانپزشکی در شیراز ایمپلنت دندان می باشد.

ایمپلنت دندان چیست

این درمان یکی از موفق‌ترین درمان‌های دندانپزشکی می باشد. به طوری که بارها و بارها مطالب متعددی را درباره جنبه‌های مختلف این درمان برای شما بیان نموده ایم. به طور کلی ایمپلنت دندان یک درمان برای جایگزینی دندان های افتاده می باشد. ایمپلنت دندان یک پایه پیچ مانند می باشد. این پایه درون استخوان فک قرار گرفته و بعد از جوش خوردن استخوان فک به پایه بر روی آن تاج دندان قرار می گیرد. جنس پایه ایمپلنت در تقریباً ۹۶ درصد موارد فلز تیتانیوم می باشد. در برخی افراد ممکن است به فلز حساسیت داشته باشند، به همین دلیل نمی توان از فلز تیتانیوم برای درمان ایمپلنت این افراد استفاده نمود. معمولاً برای این کار از اکسید زیرکونیوم و یا سرامیک استفاده می شود.

بهترین مواد برای ایمپلنت دندان

مهمترین فاکتوری که برای انتخاب مناسب ترین مواد برای درمان ایمپلنت دندان در دندانپزشکی آراسته در شیراز مد نظر قرار می گیرد، شرایط بدن بیمار می باشد. برای بررسی شرایط بیمار نکات زیر توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت یا همان ایمپلنتولوژیست مورد بررسی قرار می گردد .
از جمله نکاتی که توسط ایمپلنتولوژیست بررسی می گردند عبارتند از
• سالم بودن بدن
• نداشتن بیماری های زمینه ای
• نداشتن بیماری های لثه
• داشتن فضای کافی برای کاشت ایمپلنت
• تراکم کافی استخوان فک برای کاشت ایمپلنت
• عدم حساسیت به انواع فلزات

رایج ترین مواد مورد استفاده برای ایمپلنت دندان

در بالا به دو مورد از این مواد اشاره نمودیم. سالهاست که فلز تیتانیوم مورد اعتماد ترین ماده برای ایمپلنت دندان می باشد. این فلز دارای بالاترین سازگاری با بدن انسان می باشد و احتمال پس زدن آن توسط بدن بسیار بسیار کم می باشد. اما همان ‌گونه که در بالا اشاره نمودیم، ممکن است برخی از افراد به فلز حساسیت داشته باشند. برای این افراد باید از مواد غیر فلزی برای پایه ایمپلنت استفاده نمود. موادی همچون سرامیک و زیرکونیوم اکساید. برای تشخیص اینکه فرد به فلز حساسیت دارد یا خیر معمولاً برای قبل از شروع درمان آزمایشات مرتبط با این مسئله را انجام می دهند.

خصوصیات مواد مورد استفاده برای درمان ایمپلنت

مواد متعددی برای درمان ایمپلنت پیشنهاد شده و مورد استفاده قرار می گیرند. ولی برای انتخاب بهترین گزینه برای این درمان چه ویژگی هایی را باید برای این مواد در نظر گرفت برخی از مهمترین ویژگی های عبارتند از

  • سازگاری با بدن مهمترین خصوصیت این مواد می باشد
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • مقاوم در برابر فشار
  • ضد زنگ
  • مقاوم در برابر شکستگی
  • مستحکم بودن
  • از نظر هزینه مقرون به صرفه بودن

رایج ترین مواد مورد استفاده برای ایمپلنت دندان

در این مطلب به دو مورد از رایج ترین مواد مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت دندان در دندانپزشکی های مختلف جهان اشاره نمودیم.

  • تیتانیوم

    پرکاربرد ترین ماده برای ساخت پایه ایمپلنت دندان که درون استخوان فک قرار میگیرد آلیاژ فلز تیتانیوم می باشد . مهمترین ویژگی این ماده قابلیت سازگاری فوق العاده آن با بدن می باشد. و به همین دلیل این ماده برای استفاده از ایمپلنت انواع اعضای بدن همچون دست، استخوان های ران، استخوان های پا، زانو، آرنج و سایر اعضای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده پس از قرار گرفتن در استخوان فک موجب رشد آرام و استخوان های اطراف خود شده و بعد از مدتی به استخوان های فک جوش می خورند. این ماده از نظر هزینه مقرون به صرفه ترین ماده دندانپزشکی مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت دندان می باشد.

  • اکسید زیرکونیا

    زیر کونیا یا اکسید زیرکونیوم چند سالی است که برای کاشت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که بدن آنها به فلزات مختلف حساسیت نشان میدهد. این ماده بعد از فلز تیتانیوم پرکاربردترین ماده مورد استفاده برای کاشت ایمپلنت های دندانی درون استخوان فک می باشد.