تخریب دندانها با پوسیدگی

تخریب دندانها با پوسیدگی پوسیدگی دندان ها تخریب دندانها با پوسیدگی Untitled 1 1

بارها در مقالات مختلف راجع به عواملی که موجب نابودی دندانها می گردند صحبت نمودیم. بالاترین میزان دلایل عبارت بودند از عدم رعایت بهداشت دهان ودندان و مصرف مواد غذایی قندی. عامل دیگری که موجب تخریب دندانها می گردد مصرف دخانیات می باشد. در این مطلب به بررسی برخی ازمسائل مربوط به پوسیدگی دندان می پردازیم.

 مصرف دخانیات

 به عنوان نخستین محل که با دود و حرارت ناشی از مصرف دخانیات تماس مستقیم دارد ، محیط دهان است. دود ناشی از سیگار، قلیان ، پیپ و جویدن تنباکو سببآسیب های فراوانی می گردد. از جمله این آسیب ها عبارتند از بروز زخم ، پررنگ شدن و کاهش ارتفاع لثه و تغییر رنگ دندان ها.  از دیگر مشکلات مصرف دخانیات در بدن می توان به این موضوعات اشاره نمود که باعث سرعت در رشد پلاکهای میکروبی دندان ها می شود. این مسئله به علت مسکن بودن ، عاملی درپیشرفت پوسیدگی های دندان به شمار می آید.

 وخیم ترین مشکل ناشی از مصرف دخانیات، سرطان دهان است. از دیگر عوارض مصرف دخانیات سرطان زبان ، کارسیومای کف حفره دهان و مخاط گونه می باشند.  علاوه بر این می توان به این مسئله اشاره نمود که مهمترین ناحیه مستعد سرطان در صورت و دهان ، مخاط دهان ، زبان ، لب و درصورتی که شرایط بیماری حادتر و شدیدتر گردد، غدد بزاقی و استخوان فک است. علاوه بر مصرف دخانیات یک سری عوامل دیگر هم وجود دارند که موجب پیشرفت پوسیدگی دندانها می گردند. از جمله این موارد می توان به تحرک کمتر عضلات اطراف دهان ، گرایش مصرف کنندگان دخانیات به مصرف قند، مراجعه نکردن به دندانپزشک به علت نقش مسکن و آرامبخشی دخانیات و کاهش احساس درد اشاره نمود.

  فلوراید

از جمله موادی که  به عنوان سدی برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها استفاده می شود فلوراید می باشد. بعنوان مثال در آب مصرفی  شهرها، میزان معینی فلوراید اضافه می گردد. این مسئله باعث میگردد که به میزان قابل توجهی تا حدود ۶۰ درصد از میزان پوسیدگی دندانها در افراد مختلف آن منطقه کاهش یابد.

به طور کلی فلوراید از ۳ طریق می تواند تاثیرگذار باشد.

  • فلوراید بعد از ترکیب شدن با فسفر و کلسیم دندان ترکیبات ماندگار ی جهت محافظت و استحکام مینای دندان ایجاد می نماید. این ترکیب از نفوذ باکتریها به لایه مینای دندان جلوگیری می نماید.
  • دندانها یک فرآیند طبیعی به نام خود ترمیم دارند. در طی این پروسه مواد معدنی بر روی دندانهاساخته می شود. فلوراید به میزان کافی موجب تسریع این روند می گردد.
  • فلوراید در سیر تکثیر باکتریها اختلال ایجاد می نماید.

مواد معدنی

به طور کلی همانگونه که از اسم این مواد میتوان حدس زد در آب و خاک وجود دارند. این مواد از طریق نوشیدن و خوردن مواد مختلف جذب بدن می گردند. این مواد اهمیت بسیار زیادی در رشد افراد دارند.  بعنوان مثال کمبود مواد معدنی در کودکان تاثیرات بی نهایت مخربی در رشد بدن بخصوص در مناطق دندانها و جلوگیری از افتادن و پوسیدگی زود هنگام دندانها دارد. برای جبران کمبود این مواد براحتی می توان با تغییر رژیم غذایی و داروهای مولتی ویتامین مشکل را حل نمود.

درمان خشکی دهان

با گذشت سن معمولا رایج ترین مشکل برای بدن خشکی دهان می باشد. این عارضه به علت کاهش ترشح بزاق به وجود می آید. خشک ماندن دهان مساوی است با حساس تر شدن دهان و دندان نسبت به انواع عفونتها و بیماریهای دهانی و دندانی. مواردی همچون پوسیدگی دندانها. علاوه بر آن خشکی دهان موجب دردناک شدن موارد مختلفی همچون حرکات لبها و زبان، حتی بلعیدن .

در صورتی که فرد دچار این عارضه می باشد، برای حل مشکل از موارد مختلفی استفاده میکنند. همچون بزاق مصنوعی، تغییر در رژیم غذایی و به طور کلی تغییر در شرایط و سبک زندگی.

افزایش بیماری های قلبی ، دیابت و زایمان زودرس

عفونت های مزمن دهان و دندانبخصوص بیماریهای لثه میتواند موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و زایمان زودرس می شود. باکتریها از طریق ورود به خون به سایر نقاط بدن می روند و در آنجا مشکلات زیادی را ایجاد میکنند. بعنوان مثال اگر در رگهای قلب ساکن شوندموجب بیماریهای قلبی می کنند. اگر درون رگها تجمع پیدا کنند می توانند موجب مشکلاتی همچون فشار خون می گردند.

 علائم اولیه ایدز در دهان

افراد آلوده به HIV ممکن است سالها کاملا سالم بمانند و حتی خودشان ندانند که آلوده هستند. ولی در این دوره یا در دوره نهفته بیماری بعضی افراد می توانند علائم دهانی خاصی داشته باشند که توجه به آنها در تشخیص بموقع این بیماری می تواند کمک کننده باشد.
مثلا فرد دچار عفونت قارچی یا کاندیدای مقاوم به درمان در دهان شود. منظور ازکاندیدا ضایعات شیری رنگ یا سفید روی زبان ، سطح داخلی گونه ها و گاهی سقف دهان ، لثه ها و لوزه ها می باشد. یا فرد متوجه خطوط سفیدی در کناره زبان خود شود که ما اصطلاحا لکوپلاکیای مویی به آن می گوییم یا آفتهای متعدد در نواحی مختلف دهان ایجاد شود که مرتب عود می کند و به راحتی درمان نمی شود یا تبخال های مزمن و طولانی مدت چه در داخل دهان چه لب. با مشاهده چنین علائمی دندانپزشک باید بیمار را مشکوک به ایدز فرض کند.