ترس از دندانپزشکی

فوبیا ترس از دندانپزشکی یا دنتو فوبیا Untitled 1 2

بسیاری از افراد از رفتن به دندانپزشکی به شدت ممانعت می کنند. این افراد ممکن است آنقدر به دندانپزشکی نروند که کار از کار بگذرد و ناچار به کشیدن دندانشان گردند. مهمترین دلیل عدم مراجعه این افراد به دندانپزشکی ترس از دندانپزشکی یا دنتوفوبیا می باشد. اکثر این افراد بنا به دلایل مختلفی دچار  ترس  می باشند. در این مطلب به بررسی این نوع فوبیا و روشهای درمان آن در بهترین دندانپزشکی در شیراز می پردازیم.

علل مختلف ترس از دندانپزشکی

دنتوفوبیا ممکن است بنا به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. که اکثرا ریشه در کودکی فرد دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که عامل این نوع فوبیا باشند. مهمترین این علل عبارتند از:

  • تجربه بد از دندانپزشکی در سنین کودکی
  • ترس از صدای ابزار
  • درد
  • برخورد سرد و آهنی دندانپزشک
  • ترس از محیط دندانپزشکی

چند توصیه برای کنترل دنتوفوبیا

مقابله با ترس

احتمالا تا کنون شنیده اید که بهترین دفاع، حمله می باشد. موثرترین راه برای کنترل ترس مقابله با آن و مواجه شدن با موقعیت می باشد. پیشرفت تکنولوژی و علم دندانپزشکی باعث گردیده است که که مراحل درمان دندان خیلی سریع تر و بدون درد انجام پذیرد.

پیشگیری بهتر از درمان می باشد

چکاپ منظم و رعایت بهداشت دهان ودندان بهترین راه جلوگیری از مشکلات دندان می باشد. در صورتی که مرتبا به دندانپزشکی مراجعه نمایید. علاوه بر اینکه در صورت بروز کوچکترین مشکل در مراحل اولیه درمان انجام می پذیرد .با محیط دندانپزشکی و دندانپزشکی مجدد آشتی می نمایید.

انتخاب دندانپزشک با خودتان باشد

توجهی به حرف دیگران نکنید. هر محیط  و دندانپزشکی که در آن احساس آرامش بیشتری می کنید را انتخاب نمایید.

حتما قبل از درمان به دندانپزشک ترستان را اعلام کنید

وقتی که در مورد ترس هایتان با دندانپزشک صحبت میکنیداو سعی میکند به گونه ای با شما رفتار کند که کمترین میزان استرس را داشته باشید. دندانپزشک می تواند یک تا دو جلسه را برای آشنایی شما با  محیط دندانپزشکی و کمتر شدن استرس شما استفاده نماید.

انتخاب زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشکی

اول صبح ها و یا روزهای پنج شنبه معمولا خلوت ترین روزهای دندانپزشکی می باشد. در این مواقع بهترین زمان برای مراجعه برای افرادی است که از دندانپزشکی می ترسند.

حواستان را از محیط پرت کنید

سعی کنید در دندانپزشکی به مسائل و خاطرات خوشایند خودتان فکر کنید. این گونه ذهنتان از محیط دندانپزشکی و عوامل تنش زا دور میکنید.