علت دندان درد در شب

دندانپزشکی آرسته در شیراز  علت دندان درد در شب 38

دندان درد از آن دردهایی است که واقعاً تحملش سخت است، به خصوص که شب ها خواب و آرامش را از انسان سلب کند.شب ها با توجه به این که معمولاً در حالت دراز کش هستیم، فشار ناحیه سر افزایش پیدا می کند. یعنی وقتی در حالت ایستاده هستیم فشاری در رگ ها وجود دارد و وقتی که دراز می کشیم فشار رگ ها مقداری افزایش پیدا می کند همین امر باعث می شود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد فشارشان افزایش پیدا کرده و فشار داخلی پالپ دندان باز هم افزایش پیدا کرده و دندان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا کند.

بر اساس همین مکانیسم است که بیماری که دچار درد شبانه دندان شده است، به جای خواب بلند می شود و قدم می زند. چراکه چون سرپا هست باعث کاهش فشار در عروق داخلی دندان شده و به محض خوابیدن درد تشدید می شود البته باید بدانید که نهایتا برای درمان حتما باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به درمان (به احتمال قوی درمان عصب کشی) اقدام فرمایید.

جالب است بدانید در بعضی مواقع (و نه همیشه) بیمارانی که با درد دندان دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است به این نتیجه برسند که استفاده و نوشیدن آب خنک موجب تسکین درد دندان در آن ها می شود. دلیل این پدیده هم دقیقا اثر انقباضی آب با حرارت پایین روی عروق ملتهب و پرفشار داخل دندان و متعاقبا خذف فشار این عروق از روی اعصاب مجاور و اتمام نحریک است.

نکته : خیلی از بیماران اسپری های لیدوکائین که بدون نسخه و به راحتی از داروخانه ها خریداری کرده اند را روی دندان دردناک خالی می کنند که نه تنها درد را ساکت نمی کند، بلکه لثه اطراف دندان را به شدت زخمی می کند. برخی دیگر از بیماران انواع و اقسام قرص های مسکن را روی دندان می گذارند.این کار هم کوچک ترین تأثیری در کاهش درد ندارد و مثل مورد قبلی لثه را مثل اسید می سوزاند.

اگر دندان هنگام خواب به شدت درد بگیرد، نشانه این است که دندان از قبل پوسیدگی داشته و عصب باز شده و آرام کردن این درد تنها با مراجعه به پزشک و عصب کشی کامل امکان پذیر است ولی با رعایت نکات زیر می توان درد را کاهش داد.

۱_  از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات گرم جدا پرهیز کنید.
۲_  با استفاده از کمپرس سرد از روی صورت و در ناحیه درد، درد دندان کمتر می شود.
۳_ شست و شوی داخل دهان با آب نمک سرد .
۴_  استفاده از قطره های گیاهی مثل عصاره گیاه میخک که باید به طور مستقیم روی حفره پوسیدگی دندان ریخته شود.