تشخیص انواع شکستگی دندان

Types of tooth fractures  انواع شکستگی دندان و روشهای ترمیم آن broken1

انواع شکستگی دندان

یکی از علل‌ نازیبا شدن چهره و لبخند افراد، شکستگی دندان است مخصوصا اگر شکستگی دندان در قسمت جلویی دهان باشد تاثیر بسیاری در چهره و اعتماد به نفس افراد خواهد گذاشت.

راهکارهای مختلفی برای ترمیم شکستگی دندان وجود دارد که هر کدام مزیت‌ها و معایب خود را دارند. معمولا نوع شکستگی دندان، موقعیت شکستگی و.. دندانپزشک را قادر می‌سازد که مناسب‌ترین روش را برای ترمیم دندان در نظر بگیرد. شکستگی باعث بروز مشکلاتی در اعمال روزانه مانند بلع و مخصوصا تکلم می‌شود پس در صورت بروز هرگونه شکستگی باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه و درمان را شروع کرد.

در دندان شکسته با توجه به نوع شکستگی انتخاب درمان انجام می‌شود:

ایجاد ترک‌های مویی بر روی دندان

یکی از خفیف‌ترین انواع شکستگی دندان است که به طور معمول درد به خصوصی را ایجاد نمی‌کند.در صورتی که شما از مواد غذایی سفت و سخت استفاده کنید یا عادت به جویدن ناخن داشته باشید و یا حتی در رژیم غذایی خود از مواد غذایی خیلی سرد و خیلی گرم استفاده کنید، همه این عوامل باعث ترک خوردن دندان‌ها می‌شود. این ترک‌ها قابل رؤیت نیستند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. اما اگر شما عادات نادرست خود را ترک نکنید این ترک‌ها پیشروی کرده و شدت شکستگی افزایش پیدا می‌کند.

شکستگی کاسپ دندان

شایعترین نوع شکستگی دندان، شکستگی از نوع کاسپ است. کاسپ دندان در سمت زبان، در دندان‌های پشتی پایین و در سمت گونه در دندان‌های عقب بالایی قرار دارد. این نوع شکستگی آسیبی به پالپ دندان وارد نمی‌کند و معمولاً با درد همراه نیست. خوردن غذا‌های سخت و  به طور کلی فشار آوردن به دندان، منجر به شکستگی کاسپ می‌شود. از طرف دیگر اگر مدتی است که دچار پوسیدگی دندان شده‌اید، خطر شکستگی کاسپ دندان وجود دارد.احساس درد در هنگام گاز زدن غذاهای سفت، حساسیت دمایی و لبه تیز دندان، از مهم‌ترین علائم این نوع از انواع شکستگی دندان محسوب می‌شود.برای درمان این نوع شکستگی حتماً باید روکش بر روی دندان قرار بگیرد. ابتدا متخصص باید عملیات ترمیم را انجام دهد و سپس روکش را بر روی آن قرار خواهد داد.

دندان ترک خورده

گاهی اوقات بنا به دلایلی یک ترک بزرگ بر روی دندان ایجاد می‌شود که باعث تحریک ناحیه پالپ نیز خواهد شد در نتیجه درد بسیار زیادی را احساس می‌کنید. حتی در زمان غذا خوردن نیز درد افزایش پیدا می‌کند. براساس شدت ترکی که بر روی دندان ایجاد شده است درمان متفاوت خواهد بود. اگر متخصص لازم بداند بهتر است حتماً روکش را بر روی آن قرار دهید تا بنیه دندان شما قوی شده و از پوسیدگی و شکستگی‌های بعدی جلوگیری گردد.

دو نیم شدن دندان

متأسفانه یکی از بدترین انواع شکستگی دندان زمانی است که دندان شما از وسط دو نیم شود. این اتفاق به دلیل ضربه شدید و فشار شدید به دندان‌ها اتفاق می‌افتد. در صورتی که راهی برای نجات دندان وجود داشته باشد، متخصص تاج دندان را ترمیم کرده و روکشی را بر روی آن قرار می‌دهد. اما گاهی اوقات دو نیم شدن به حدی پیشروی کرده است که راهی جز کشیدن دندان وجود ندارد.

شکستگی عمودی ریشه

جالب است بدانید گاهی اوقات شکستگی دندان از ریشه شروع شده و به سطح دندان پیشروی می‌کند که درد عمیقی دارد و به دلیل عفونت بافت نرم دندان یا همان پالپ دندان اتفاق می‌افتد. متأسفانه باید بگوییم در اغلب موارد شکستگی عمودی ریشه قابل درمان نیست و باید حتماً  کشیدن دندان انجام گیرد چرا که ریشه به طور کامل آسیب دیده و قابل درمان نخواهد بود.

لپ پر شدگی دندان

دندان لپ پر شده، یکی از انواع شکستگی دندان است که به طور معمول در دندان‌های جلویی و به علت جویدن غذاهای سفت یا ورود ضربه خارجی به دندان‌ها اتفاق می‌افتد. بهترین روش درمان این نوع از انواع شکستگی دندان، پر کردن قسمت شکسته با مواد کامپوزیت خواهد بود. این روش در صورتی قابل استفاده است که ساختار کلی دندان در لپ پر شدن، دچار آسیب نشده باشد.

شکستگی‌های دندانی را با توجه به موقعیت و شدت آن تقسیم ‌بندی می‌کنند:

• کلاس یک : لب پر شدن یا شکستگی فقط محدود به لایه مینای دندان باشد.
  • کلاس دو : شکستگی با منتهی شدن در لایه عاج
  • کلاس سه : شکستگی تا رسیدن به پالپ دندان
  • کلاس چهار : شکستگی ریشه دندان که غالباً عمودی می باشد.

درمان های متفاوت دندان شکسته

tooth restoration  انواع شکستگی دندان و روشهای ترمیم آن broken2

broken tooth

دندان شکسته بهتر است کشیده نشود، کشیدن دندان آخرین راهکار برای زمانی است که هیچ کدام از روش‌های درمانی کارساز نباشد. اگر ترک خوردگی یا شکستگی دندان سطحی باشد و مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است ریشه‌ی دندان آسیب ببیند و زمانی که ریشه دندان آسیب ببیند مراحل درمان طولانی‌تر و هزینه‌های درمان بیشتر خواهد شد، به همین دلیل در صورت بروز هرگونه حادثه باید سریعا به دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد.

برای ترمیم شکستگی دندان روش‌های مختلفی وجود دارد که معمولا دندانپزشک می‌تواند بهترین راهکار را با توجه به نوع شکستگی و میزان آسیب به کار گیرد. اگر اقدامات لازم برای ترمیم در اسرع وقت انجام شود درمان هم با درد کمتر و هم با هزینه‌های کمتری همراه خواهد بود.

• کانتور کردن دندان:اگر شکستگی دندان کوچک باشد، دندانپزشک ممکن است آن را کانتور کند. کانتور کردن یعنی صاف کردن و پولیش کردن قسمت شکسته برای جلوگیری از برش دادن و سایش دهان. این درمان که فقط نیاز به ویزیت دندانپزشک دارد، بسیار ساده بوده و درد خاصی ندارد.
  • پر کردن شکستگی:اگر شکستگی داخل دندان شما را خالی کرده باشد، دندانپزشک دندان شما را پر خواهد کرد. این درمان شامل استفاده از یک ماده ی پر کننده – معمولا آمالگام نقره ای یا پلاستیک – برای رفع ترک دندان است. پر کردن، مانع از گیر کردن هر چیزی در حفره شده و از بزرگ شدن آن جلوگیری می کند.
  • قرار دادن تاج روی دندان:اگر شکستگی دندان بزرگ باشد، دندانپزشک از قرار دادن تاج برای درمان آن استفاده میکند. این تاج معمولا از فلز و یا سرامیک ساخته شده و ظاهر و قدرت دندان را دارد.
  • عصب کشی دندان شکسته:اگر شکستگی دندان شدید باشد و عصب و یا ریشه ی دندان نمایان شده باشد، دندانپزشک ممکن است از کانال ریشه برای درمان دندان استفاده کند. پزشک محل مورد نظر را تمیز کرده و درون دندان را از عفونت پاک میکند تا از نیاز به کشیدن دندان جلوگیری کند.
  • کشیدن دندان شکسته:اگر آسیب دندان کاملا جدی باشد، شاید نیاز باشد تا آن را بکشید. این روش درمانی زمانی استفاده میشود که شکستگی تا لثه رسیده باشد و ترمیم آن غیر ممکن باشد. کشیدن دندان برای کاهش دادن درد و جلوگیری از عفونت بهترین روش ممکن است.