سینوس لیفت

سینوس لیفت در واقع یک عمل جراحی ای می باشد که به علت تحلیل رفتن استخوان دندانها آسیای فک بالایی انجام می شود. سینوس ها یک سری فضای خالی درون استخوان های سر، صورت، اطراف بینی و چشم هستند که معمولا مملو از هوا بوده و به وسیله یک لایه مخاط پوشیده شده است. سینوس ها از طریق یک مجرا ی کوچک به بینی راه پیدا میکنند و از طریق همین راه ترشحات خود را از طرییق بینی خارج می کنند.

سینوس لیفت sinus lift

همانگونه که در بالا گفته شد سینوس فک یک حفره داخل استخوان فک بالا می باشد و قسمتی از مجرای تنفس را هم نشان می دهد. این سینوس در بالای دندانهای آسیای  فک بالا می باشد. اگر این دندانها به هر علتی دچار مشکلی مانند عفونت یا پوسیدگی گردند بر روی این سینوس ها تاثیراتی می گذارند و باعث به وجود آمدن سینوزیت باشند. به طور معمول پس از کشیدن دندانهای آسیا، پس از مدتی استخوان فک بالا تحلیل می رود. برای همین برای کاشت ایمپلنت فرد دچار مشکل می گردد.  به این عمل اصطلاحا تقویت سینوس و یا سینوس لیفت می گویند.

نحوه انجام سینوس لیفت

این جراحی از طریق داخل دهان و با تزریق بی حسی موضعی و بدون کوچکترین دردی انجام می گردد.

پس از بالازدن غشای سینوس پودر استخوان و سایر موادی که برای پیوند استخوان نیاز می باشد، در محل قرار می گیرد.

سپس محل پیوند را با یک غشای مصنوعی بخیه می زنند.

بسته به میزان تحلیل استخوان می توان ایمپلنت را در همان جلسه یا ۶ ماه بعد از پیوند در محل مورد نظر قرار می دهیم.

چه افرادی نیازمند جراحی سینوس می باشند

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که جراحی سینوس لیفت برای تقویت استخوانهای تحلیل رفته فک نجام می گردد. حال افراد دیگری با شرایط های متفاوتی نیازمند این عمل می باشند. برخی از آنها عبارتند از:

• افرادی که استخوان فک آنها آسیب دیده باشد. این آسیب ممکن است به دلایلی همچون ضربه و یا تروما باشد.
  • افرادی که از بیماری پریودنتیت رنج می برند و دچار ریزش استخوان شده اند.
  • برخی افراد بدلایل ژنتیکی دارای حفره سینوسی بزرگ می باشند
  • برخی افراد بصورت مادرزاد دارای استخوان فک نازک می باشند.
  • افرادی که استخوانشان به دلیل ریزش دندان ساییده شده است.

چه زمانی نیاز می باشد که سینوس لیفت انجام گردد

اگر مدت زمان زیادی از کشیدن دندان گذشته باشد، استخوانهای فک تحلیل می رود. اگر ارتفاع استخوان ها در فک بالا برای کاشت ایمپلنت کافی نباشد و یا اینکه سینوس ها به فک بسیار نزدیک شده باشد، به عمل سینوس لیفت نیاز می باشد.

در چه صورت بعد از جراحی سینوس به پزشک مراجعه نمایید

۱_ توجه داشته باشید که اگر درد با گذشت زمان کاهش پیدا نکرد و همچنین اگر تب کردید به پزشک مراجعه کنید

۲_ هرگونه تورم یا دردی که با گذشت زمان بدتر می شود، به یاد داشته باشید که تورم و درد یک تا دو روز پس از انجام عمل سینوس باید بهبود یابد

۳_ ممکن است حس کنید که مواد استخوانی از جای خود خارج شده و موجب خونریزی بینی شما شده اند. در این صورت حتما با پزشک مشورت کنید

هزینه جراحی سینوس لیفت :

هزینه جراحی سینوس لیفت با توجه به شدت و نوع جراحی انجام شده و همینطور وضعیت دندان‌ های بیماران ممکن است در هر کلینیک و یا مطبی  متفاوت باشد.