ترس از دندانپزشکی (دنتوفوبیا) چیست؟

ترس از دندانپزشکی  ترس از دندانپزشکی (دنتوفوبیا) چیست؟ Dentophobia Arasteh

فردی که دچار دنتوفوبیا است ممکن است از:

• داروی بیهوشی: مردم معمولاً از دریافت داروی بی حس کننده (داروی بی حس کننده) نمی ترسند، اما در عوض می ترسند که داروی بیهوشی کار نکند. برخی از افراد از عوارض جانبی داروی بی حسی مانند بی حسی موقت لب های خود می ترسند.
  • خون: برخی افراد از خون ترس دارند (هموفوبیا). آنها ممکن است از احتمال یا وجود واقعی خونریزی حتی جزئی که می تواند در طی یک عمل دندانپزشکی رخ دهد، ترس یا وحشت داشته باشند.
  • خفگی: وقتی دندانپزشک دهان آنها را بی حس می کند، ممکن است افراد از خفگی یا خفگی بترسند. آنها ممکن است ترس داشته باشند که نتوانند نفس بکشند یا قورت دهند.
  • دندانپزشک: افراد ممکن است احساسات منفی را با دندانپزشک خود مرتبط کنند. اگر در گذشته تجربه بدی با دندانپزشک داشته باشند، این احساسات ممکن است بدتر شوند.
  • احساس درد: رویه های دندانپزشکی معمولاً مقدار کمی درد را شامل می شود. و گاهی اوقات، این روش یا بهبودی صدمه می زند. افرادی که به شدت به درد حساس هستند ممکن است بیشتر از احساس ناراحتی در طول درمان دندانپزشکی خود یا در نتیجه آن ترس داشته باشند.
  • سوزن ها: افرادی که از سوزن می ترسند ممکن است از تزریق هایی که دندانپزشکان در طی مراحل دندان استفاده می کنند بترسند.
  • سر و صدا: ممکن است شخصی از صدای ایجاد شده توسط مته ها و ابزارهای دندانی مورد استفاده توسط دندانپزشک یا بهداشت دندان بترسد.
  • بوها: افراد ممکن است به دلیل بوی مطب دندانپزشکی یا بوی خاصی که در طول درمان دندان ایجاد می شود مضطرب شوند.

محرک های دنتوفوبیا عبارتند از:

1. حضور در مطب دندانپزشکی
  2. شنیدن یا دیدن وسایل دندانپزشکی.
  3. دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی
  4. مراجعه به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان.
  5. فکر کردن به ویزیت دندانپزشکی

علائم دنتوفوبیا می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. آنها عبارتند از:

• لرز
  • سرگیجه و سبکی سر.
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس).
  • تپش قلب.
  • حالت تهوع.
  • تنگی نفس (تنگی نفس).
  • لرزیدن.
  • ناراحتی معده یا سوء هاضمه (سوء هاضمه).

علاوه بر علائم فوق، محرک‌های دنتوفوبیا ممکن است باعث شود برخی افراد:

• وقتی به ملاقات با دندانپزشک فکر می کنید گریه کنید.
  • قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی دچار بی خوابی می شوید.
  • تشخیص و آزمایشات

یافتن دندانپزشکی که دنتوفوبیا را درک می کند

ابتدا پیشنهادات دندانپزشکی را از دوستان قابل اعتماد و اعضای خانواده دریافت کنید. سپس، یک قرار اولیه با دندانپزشک بگذارید تا در مورد ترس های خود صحبت کنید.

بر اساس جلسه اولیه، باید ارزیابی کنید که آیا با دندانپزشک احساس راحتی می کنید یا خیر. ممکن است برای یافتن دندانپزشکی که شرایط شما را درک می کند، کمی طول بکشد. ارزش این را دارد که برای یافتن فردی که به شما کمک کند در طول درمان کمتر احساس اضطراب کنید، وقت بگذارید.