فضا نگه دار چیست

فضا نگه دار چیست دندانپزشکی آرسته فضا نگه دار چیست Untitled 1 1

بسیاری از والدین  فکر میکنند، بخاطر اینکه یک دندان بعد از دندان شیری در می آید، بنابراین دندانهای شیری اهمیتی ندارند. در صورتیکه این تصور کاملا اشتباه می باشد.  به طور معمول دندانهای شیری وقتی لق می شوند و می افتند که دندانهای دائمی در زیر آنها آماده رشد اصلی می گردند. اگر به موقع این دندانها رشد نیابند ایجاد مشکلاتی در آینده برای کودک میکنند. که نیاز به درمانهای گرانقیمتی همچون ارتودنسی خواهد داشت. بهمین دلیل از یک وسیله به نام فضا نگه دار استفاده می گردد.

دندانهای شیری

درکودکان در سن ۶ ماهگی رویش اولین دندانهای شیری آغاز می گردد. و تا سه سالگی تقریبا رویش آنها کامل می گردد. تعداد دندانهای شیری ۲۰ عدد درون دهان کودکان می باشد. عمر این دندانها کوتاه است و تقریبا از ۶ سالگی به تدریج می افتند. بعد از افتادن این دندانها دندانهای دائمی جایگزین آنها می گردد. این روند معمولا تا سن ۱۲ سالگی  طول می کشد.

فضا نگه دار چیست

ممکن است بنا به دلایل مختلف دندانهای شیری زودتر از وقت طبیعی بیافتد. این مسئله مشکلات زیادی در آینده برای کودک می تواند ایجاد نماید. از جمله این مشکلات می توان به این مسئله اشاره نمود که بعلت سرعت رشد کودکان، ممکن است دندانهای کناری دندان افتاده به صورت کج رشد کنند. همین مسئله علاوه بر اینکه موجب بروز مشکلاتی در آینده در ترکیب دندانها می گردند. می تواند در موجب بهم ریختن و کج شدن فرم دندانهای بر روی فک ها می گردد. برای جلوگیری از این موضوع در علم دندانپزشکی یک وسیله درمانی ابداع گردیده که جای خالی دندان شیری افتاده را می گیرد و تا زمان رویش دندانهای دائمی در آنجا باقی می ماند. به این وسیله همانگونه که می توان حدس زد فضا نگه دار نامیده می شود.

چرا باید فضا نگهدار استفاده شود؟

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم، بسیاری از والدین اهمیتی به دندانهای شیری کودک خود نمی دهند. که این امر بسیار اشتباه می باشد. این مسئله میتواند مشکلات بسیاری در آینده برای کودک پدید آورد. گفته شد که اگر دندانهای شیری بیافتد و سریعا جایگزین آن رویش نیابد، با تغییرات منفی در فرم دندانهای دائمی همراه خواهد بود. بگذارید به گونه دیگر این مسئله را شرح دهیم.

وقتی دندان دائمی می خواهد بروید به ریشه دندانهای شیری فشار زیادی می آورد. در نتیجه این فشار، ریشه دندان شیری کم کم از بین می رود. بنابراین دندان شیری لق می شود و می افتد. بعد از افتادن دندان شیری بصورت طبیعی، طی چند هفته بعد دندانهای دائمی رویش می یابند.

ولی اگر دندانهای شیری زودتر بیافتند و دندان دائمی هنوز آماده بیرون آمدن نباشد، ممکن است جای آن مدتی خالی بماند. همین خالی ماندن فضا باعث می شود که سایر دندانها کج شده و ترتیب دندانها به هم بخورد. هدف از استفاده فضا نگه دار در کودکان و در چنین شرایطی جلوگیری از مشکلات گفته شده در آینده برای کودک  می باشد.

دلایل افتادن دندانها در زمان زودتر از موعد

گاهی اوقات ممکن است دندانهای شیری زودتر از موعد بیافتند.دلایل زیادی را برای این منظور میتوان بیان نمود. از جمله این دلایل

  • آسیب به دندان در هنگام بازی کردن، زمین خوردن و یا حوادث دیگر
  • پوسیدگی گسترده دندان کودک
  • قند موجود در شیر بخصوص اگر درحین خواب کودک شیشه شیر درون دهان او باشد، باعث ایجاد حفره در مینای دندان کودک میگردد. این مسئله می تواند باعث از دست رفتن دندان شود.
  • عدم رویش دندان به صورت مادرزادی

آیا همیشه لازم است فضا نگهدار استفاده شود؟

وقتی که دندان شیری کودک می افتد، دندانپزشک زیر آن دندان را معاینه می نماید. ممکن است در آن جا دندانی در حال روییدن باشد و دیگر از فضا نگه دار استفاده ای نمی برد.

فضا نگهدار چه مدت باید در دهان باشد؟

این متد درمانی برای جبران جای خالی دندان شیری تا زمان رشد دندان دائمی می باشد. این وسیله به محض رویش دندان دائمی از دهان خارج می گردد .