عملکرد ایمپلنت های دندانی در شیراز

عملکرد ایمپلنت های دندانی در شیراز ایمپلنت در شیراز عملکرد ایمپلنت های دندانی در شیراز Untitled 1

تقریبا تمام مردم در سراسر دنیا حداقل یکی از دندانهایشان را از دست داده اند. بهمین دلیل درعلم دندانپزشکی راههای مختلفی برای جایگزینی این دندانهای از دست رفته ابداع گردیده است. از جمله این متد درمانی میتوان به دندانهای مصنوعی و یا ایمپلنت در شیراز اشاره نماییم. در این مطلب قصد داریم راجع به عملکردهای ایمپلنت در شیراز – در بهترین دندانپزشکی در شیراز صحبت نماییم.

ایمپلنت

تا بدینجا گفتیم که ایمپلنت یکی از بهترین وکاربردی ترین متد دندانپزشکی می باشد. ولی ایمپلنت چیست. ایمپلنت دندان یک پایه پیچ مانند از جنس فلز تیتانیوم می باشد. این پایه درون استخوان فک قرار میگیرد. بعد از جوش خوردن پایه و استخوان فک، تاج ایمپلنت بر روی آن قرار داده می شود. ممکن است در ۳ درصد از افراد به فلز حساسیت داشته باشند. برای این افراد بجای پایه فلزی از پایه ساخته شده از اکسید زیرکونیم استفاده می گردد.

عملکرد ایمپلنت های دندانی

هر فردی ممکن است به دلایل مختلف دندانهای خود را از دست بدهد. از جمله این دلایل میتوان به عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، پوسیدگی بیش از حد دندان و عدم رسیدگی به آن، ضربه دیدن و حتی بیماریهای لثه اشاره نمود. وقتی که فردی دندانهای خود را از دست می دهد، مشکلات متعددی برای او پیش می اید. از جمله تحلیل لثه در منطقه و یا تحلیل استخوان فک . با کاشت ایمپلنت از این مشکلات جلوگیری می نماییم. در اینجا به بررسی برخی از مهمترین عملکردهای ایمپلنت دندان می پردازیم.

حفظ آناتومی استخوان فک

مهمترین کاربرد ایمپلنت دندانی حفظ آناتومی و وضعیت ساختاری استخوان فک در منطقه ای است که دندان از دست رفته است. بعد از کشیده شدن دندان، استخوان فک تحلیل می رود. این مسئله در بانوان بخصوص در سنین یائسگی بیشتر و سریعتر رخ می دهد. بهمین دلیل گفته می شود که سریعا بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان کاشته شود. با این کار از تحلیل استخوان فک جلوگیری می شود. در واقع این مسئله اصلی ترین کاربرد ایمپانت دندانی می باشد.

تغییر فرم صورت در افراد دارای دندان مصنوعی

معمولا افرادی که دارای دندان های مصنوعی می باشند به طور مداوم از لق خوردن آن شکایت دارند. یکی از نتایج تحلیل رفتن استخوان فک، لق خوردن دست دندان مصنوعی در این افراد می باشد. در این افراد عضلات جونده در صورت مشغول نگه داشتن این دست دندانها می گردد. بهمین دلیل بعد از مدتی شکل و فرم این عضلات تغییر شکل می یابد. در نهایت تغییرفرم این عضلات موجب تغییر فرم چهره فرد می گردد. این مسئله برای وقتی که ایمپلنت درون فک قرار می گیرد رخ نمی دهد.

پروتز متکی بر ایمپلنت

برای حل مشکل لق خوردن دندان های مصنوعی یک متد جدید ابداع گردید. در این متد تعدادی شامل ۴ یا ۶ ایمپلنت در هر فک قرار می گیرد. در نهایت دست دندان بر روی آن قرار می گیرد. بدین طریق پروتز در داخل دهان ثابت می گردد و حرکتی نمی کند.

تفاوت پروتزهای ثابت عادی و پروتزهای ثابت متکی بر ایمپلنت

تا بدینجا راجع به عملکرد ایمپلنت در حفظ فرم صورت واستخوان فک صحبت نمودیم. در این بخش کمی راجع به تفاوت های پروتز متکی بر ایمپلنت و دست دندانهای معمولی صحبت کنیم. با بررسی این تفاوتها عملکرد ایمپلنت در این زمینه را بهتر متوجه می شوید.

  • قدرت جویدن

    پروتز های متکی بر ایمپلنت ثابت هستند بنابراین قدرت جویدن فرد بسیار قویتر از دست دندانهای متحرک می باشد.

  • تراش نخوردن دندانهای کناری

    در زمانی که دست دندان را بخواهند درون دهان قرار دهند اگر تعدا د کامل نباشد به ناچار باید دندانهای کناری دست دندان تراش بخورد. این مسئله متعاقبا در عمر مفید آن دندانها تاثیرات خود را می گذارد. در صورتی که در پروتز متکی بر ایمپلنت دیگر این دندانها هیچ تغییری نمی بینند.