برفک دهان چیست

برفک دهان چیست برفک برفک دهان چیست Untitled

معمولا در نوزادان و کودکان لکه های سفیدی درون دهان وزبان افراد مشاهده می گردد. این لکه ها یک عفونت بسیار خفیف می باشد. کم کم افزایش می یابد و در نهایت بعد از گذشت دوره درمان از بین می رود. به این بیماری عفونت برفک دهانی گفته می شود. این نوع عفونت یک عفونت قارچی می باشد. در این مطلب به بررسی این نوع عفونت از نگاه متخصصین بهترین دندانپزشکی شیراز- دندانپزشکی آرسته می پردازیم.

مشکلات جانبی كانديديازیس دهانی( Oral Candidiasis)

به طور کلی برفک دهان یک عفونت خفیف می باشد. این عفونت برای اغلب افراد مبتلا مشکل خاصی ایجاد نمیکند. در برخی افراد مبتلا به این مشکل بنا به شرایطی نیاز می باشد که فرد سریعا به پزشک مراجعه نماید.  بعنوان مثال در افراد مبتلا به انواع بیماری های نقص سیستم ایمنی . این افرا سریعا باید به پزشک مراجعه نمایند. از جمله مشکلات جانبی ابتلا به این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• ایجاد راش در نوزادان
  • یجاد عفونت های قارچی واژینال در زنان

شرایط گسترش برفک درون دهان

از جمله میکروارگانیسمهایی که در دهان همه افراد بصورت طبیعی و نرمال وجود دارد، قارچ کاندیدا می باشد. این قارچ در زمانی که  شرایط بدن نرمال باشد هیچ گونه مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. اما اگر در شرایط طبیعی بدن و بخصوص دهان تغییراتی ایجاد گردد. شرایط برای رشد این باکتری ممکن است فراهم گردد. از جمله این شرایط که زمینه را برای رشد این قارچ ها مساعد می کند، عبارتند از:

• ضعف سیستم ایمنی
  • استرس
  • مصرف دخانیات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده مکرر و یا طولانی مدت از برخی دارو ها
  • بیماری های خاص نظیر ایدز، سرطان، کم کاری تیرویید و دیابت کنترل نشده

علائم برفک

همانگونه که در بالا اشاره گردید دو گروه نوزادان و افراد مسن به دلیل ضعف سیستم ایمنی عمومی بدن،بالاترین میزان ابتلا به بیماری برفک دهان را دارند. معمولا این بیماری در مراحل ابتدایی علایم زیادی ندارد. به مرور زمان و با رشد قارچ ها در دهان یک یا چند مورداز علایم زیر ممکن است ایجاد شود :

• احساس درد یا سوزش در دهان.
  • خشکی و ترک خوردگی گوشه های دهان.
  • مشکلات بلع و بدمزه شدن دهان.
  • از دست دادن حس بویایی.
  • بروزلکه های سفید، کرم یا زرد رنگ در داخل دهان. این لکه ها تا حدودی برجسته نیز هستند.

معمولا در افراد بزرگسال برفک دهان منجر به احساس سوزشی ناخوشایند و یا گلو میگردد.

دلایل ابتلا به برفک دهان

دلایل مختلفی برای بروز برفک دهان در دهان افراد ارائه می گردد. از رایج ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• مصرف برخی از داروها
  • استرس
  • دیابت کنترل نشده
  • ویروس اچ آی وی

درمان

همانگونه که در بالا اشاره گردید این بیماری باید دوره خود را بگذراند. بهتر است در قبل از گسترده تر شدن شدت برفک به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید. راههای مختلفی برای کاهش و درمان این بیماری وجود دارد. از جمله این راهها به داروهای ضد قارچ و استفاده از دهانشویه های مختلف برای ضعیف تر کردن شرایط رشد این نوع قارچ ها اشاره نمود.