بیماری های لثه نشانه های مخفی بیماری های لثه نشانه های مخفی بیماری های لثه Gum disease 180x180

نشانه های مخفی بیماری های لثه

در صورت تشخیص هر یک از علائم بیماری لثه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. خبرهای خوبی برای بیمارانی که به بیماری لثه مبتلا هستند، داریم. اگر از بیماری لثه رنج می برید و نیاز به جراحی دارید، اکنون احتمالا قادر هستید با دهان پر از گاز پانسمان و بخیه های پس از عمل خداحافظی کنید.
سازمان غذاو داروی آمریکا اخیرا درمان لیزر غیر تهاجمی را انجام داده که باعث می شود جراحی برای بیماری واقع در اطراف دندان راحت تر و با درد کمتری همراه باشد و بیش از ۲۰۰۰ دندانپزشک در سراسر کشورآن را مورد استفاده قرار داده اند. این درمان periolase MVP-۷ نامیده شده و هدف آن استخوان و بافت بیمار با لیزر کوچک، کشتن باکتری ها برای برطرف کردن عفونت و تورم است. لیزر نیرومند آن لثه ها را تمیز می کند،محیطی که لازم است از آن در برابر پس روی لثه و بستن مجدد بافت لثه دفاع شود را می بندد.

اما چگونه متوجه می شوید که به بیماری لثه مبتلا شده یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید؟

علائم فهرست شده در ذیل می توانند آن را بررسی نمایند، اما توجه به آنها و هر گونه تغییر در دندان یا لثه حائز اهمیت بوده و باید با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که بدون درمان رها شود، نه تنها سبب بیماری اطراف دندان می شود، بافت پشتیبان دندان را از بین می برد و همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

خونریزی دهان

اگر پس از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان در روشویی خون مشاهده کردید، نشانه ی آن است که مشکلی وجود دارد. خونریزی پس از شستشوی دهان، احتمالا نشانه ی ورم لثه است. ورم لثه یکی از اشکال خفیف بیماری لثه است که سبب خونریزی لثه خصوصا پس از مسواک زدن و غذا خوردن می شود. خوشبختانه این بیماری خیف با مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان و همچنین تمیز کردن منظم توسط پزشک معکوس می شود.

بوی بد دهان

همه افراد در یکسری موقعیت ها دهانشان بوی بد می دهد، اما اگر قبلا شما را آزار نمی داده و بدتر نشده، می تواند نشانه ی بیماری لثه باشد. همیشه بویی دارد که اطرافیان متوجه می شوند، اکثرا بویی شبیه الکل یا سیب گندیده است. زمانی که باکتری به زیر بافت لثه کوچ می کند، جایی که مسواک و نخ دندان نمی تواند به آن برسد ممکن است بوی بد بوجود آید.

تغییر دندان ها

برخی افراد متوجه فاصله کوچک بین دندان ها که قبلا وجود نداشته می شوند، یا دندنهای جلوی آنها متمایل به جلو یا عقب می شود، این تغییرات می توانند نشانه ی بیماری لثه باشند.

لثه های قرمز یا متورم

لثه های قرمز، پف کرده یا نازک می توانند نشانه ی ورم لثه باشند. جهت جلوگیری از پیشرفت التهاب لثه حائز اهمیت است که آن را درمان نمائید. شکل جدی تر بیماری لثه باعث می شود لثه ها از دندان عقب نشینی کنند و شکل کیسه ای را پیدا کند که آلوده شده است.

تشکیل جرم دندان

نوار چسبنده ای که روی دندان تشکیل می شود جرم نامیده می شود (ممکن است متوجه یک ماده ی سفید یا زرد رنگ در بین دندان ها یا در طول خط دندان شوید) این جرم می تواند پیشروی کرده و تارتار شود(سخت، رسوبات کلسیمی که باید توسط دندانپزشک برطرف شوند)با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن منظم برطرف نمی شود.

دندان های حساس

اگر حساسیت دندان های شما شروع شده است می تواند به این معنا باشد که شما خیلی محکم مسواک را به دندان های خود می کشید یا می تواند نشانه ی ابتلا به بیماری لثه باشد که از حالت خفیف پیشرفت کرده است. زمانی که بافت لثه کاهش می یابد، ریشه ی دندان که کمتر از مینای خارجی است و سبب حساسیت می شود، نمایان می گردد.

دندان های لق

داشتن دندان لق برای بزرگسالان جالب نیست. اگر حس می کنید دندانتان زمانی که به آن زبان می زنید یا با انگشت آن را لمس می کنید، تکان می خورد بیماری التهاب لثه تان شدیدترشده است.

استرس مزمن

استرس داشتن، لزوما به این معنا نیست که به بیماری پیشرفته ی لثه مبتلا شده اید؛ اما باتوجه به آکادمی آمریکایی پریودنتولوژی، استرس مزمن ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را بالا ببرد زیرا مبارزه با عفونت ها از جمله التهاب لثه را برای بدن سخت تر می کند. اگر احساس ساییدگی می کنید و علائم دیگر را نیز دارید با پزشک خود صحبت کنید.

فشردگی یا سایش دندان ها

اگر در هنگام خواب یا بیداری دندان هایتان را به هم فشار می دهید یا می سایید احتمالا خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهید. این کارها نیروی بیش از حدی بر روی بافت های پشتیبان وارد کرده و ممکن است سبب نابودی آن شود.

عادت سیگار کشیدن

مطالعات نشان می دهند که افراد سیگاری جرم دندان بیشتری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند دارند. بعلاوه، تنباکو به دندان و لثه ها آسیب می زند، سبب ورود عفونت های باکتریایی به لثه و در نهایت منجر به بیماری لثه می شود.