نکات کلیدی درباره جرم گیری

نکات کلیدی درباره جرم گیری جرم گیری نکات کلیدی درباره جرم گیری Untitled 1

احتمالا همه شماها اسم درمان جرم گیری دندان را شنیده اید. برخی میگویند این درمان برای سفید کردن دندان می باشد. برخی هم می گویند که این درمان برای پاک کردن جرم های دندانی بر روی سطح دندان می باشد. به گونه ای می توان گفت که هر دو این نظرها درست می باشد. در این مطلب به بررسی یک سری نکات درباره انجام جرم گیری دندان در بهترین دندانپزشکی شیراز- دندانپزشکی آرسته می پردازیم.

جرم دندان چیست

درباره جرم دندان می توان گفت که مخرب ترین عارضه مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد. این مشکل بر اثر باقی ماندن ذرات غذایی در بین دندانها و بر روی سطح دندانها ایجاد می گردد. بعبارت دیگر پس از خوردن و نوشیدن یک لایه نازک از ذرات بر روی دندانها باقی می ماند. در صورتی که مرتب مسواک بزنید این لایه نازک براحتی پاک می گردد. ولی در صورتی که مسواک نزنید، این لایه کم کم سفت شده و حالت چسبنده می گیرد.

به گونه ای که دیگر با استفاده از مسواک زدن و روشهای خانگی از سطح دندان جدا نمی شود. به این لایه چسبناک جرم دندان گفته می شود. این لایه حاوی میلیاردها میکروب و باکتری مضر می باشد. این باکتریها با مصرف مواد غذایی اسید تولید می نمایند و این اسید موجب نابودی سطوح مختلف دندان می گردند.

خونریزی لثه بعد از جرم گیری

یکی از مواردی که بعد از جرم گیری دندانها مشاهده می گردد، خونریزی از لثه ها می باشد. این مسئله شاید از نظر شما نگران کننده باشد ولی این را بدانید که خونریزی لثه بعد از درمان جرم گیری دندان یک امری کاملا طبیعی می باشد. برای التیام لثه بعد از جرم گیری دندانهایتان توصیه می شود که در چند نوبت آب نمک رقیق قرقره نمایید. فقط در صورتی که خونریزی بعد از چند روز همچنان شدید بود به متخصص لثه مراجعه نمایید.

عدم تغذیه تا چند ساعت بعد از جرم گیری دندان

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که بر اثر اسید حاصل از تجزیه غذاها توسط باکتریها بر روی دندانها سوراخهای زیادی ایجاد می گردد. وقتی که این لایه ها از روی دندان با استفاده از درمان جرم گیری برداشته می شود، این سوراخها باز می مانند. به طور کلی کمی طول می کشد تا این حفره ها پر گردند. بهمین دلیل بعد از جرم گیری توصیه می گردد که تا چند ساعت چیزی میل نکنید و یا ننوشید. اگر بعد از درمان جرم گیری خوراکی رنگ داری بنوشید و یا بخورید، این مسئله باعث رنگ گرفتن دندانهایتان می باشد. به دلیل همین صحبتی که انجام گرفت توصیه می شود که اغلب عصر و یا شب درمان جرم گیری را انجام دهید. تا بتوانید نتیجه بهتری از درمانتان بگیرید.

نوع تغذیه بعد از جرم گیری

یک سری نکات کلیدی درباره درمان جرم گیری توسط متخصصین توصیه می گردد. مهمترین این موارد درباره نوع تغذیه بعد از جرم گیری عبارتند از:

  • عدم مصرف غذاهای محرک

    بعد از جرم گیری تا مدتی از خودن غذاهای محرک خودداری نمایید. غذاهای محرک به غذاهایی گفته می شود که حاوی موادی می باشند که می تواند موجب تحریک دندانها گردد. از جمله این موارد می توان به غذاهای حاوی ادویه جات مختلف بخصوص فلفل اشاره نمود.

  • عدم مصرف خوراکیهای رنگی

    در بالا اشاره نمودیم که بعد از جرم گیری دندانها قابلیت جذب رنگ بالایی دارند. بنابراین توصیه می شود تا مدتی پس از جرم گیری به هیچ وجه مواد رنگی استفاده ننمایید. از جمله این مواد می توان به نوشیدنیهای رنگی همچون چای، قهوه، نوشابه، کاکائو، آب میوه و همچنین غذاهای رنگی حاوی ادویه های زردچوبه، فلفل قرمز، زعفران، رب گوجه،هویج  اشاره نمود. به طور معمول توصیه می گردد که از این مواد تا دو روز میل ننمایید و بعد از این مدت هم تا چند روز آنها را بصورت رقیق شده میل نمایید.

حساسیت دندانها بعد از جرم گیری

به طور کلی در اکثر افرادی که جرم گیری دندان را انجام می دهند حساسیت دندانها تا چند روز مشاهده می گردد. این حساسیت دندان بخاطر از بین رفتن لایه موجود بر روی دندانها می باشد. این مسئله معمولا بصورت حساسیت به دما یعنی سرما وگرما ایجاد می گردد.  برای رفع این مشکل هم معمولا خمیر دندانهای ضد حساسیت توصیه می گردد.