عصب کشی در بارداری

عصب کشی در بارداری عصب کشی در بارداری عصب کشی در بارداری Untitled 1

همه مادران می دانند که در دوران حاملگی باید مراقب تغذیه و کیفیت زندگی خود باشند. این کار را برای سلامت خود و جنین انجام می دهند. ولی اکثر مادران به یک مسئله اهمیت زیادی نمی دهند. آن هم رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد. یکی از این مشکلات که برای مادران رخ می دهد، عصب کشی در بارداری می باشد. این مسئله را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم.

عصب کشی دندان

عصب کشی ( عصب کشی در بارداری ) ، اندو و درمان ریشه اسم یکی از درمانهای شایع دندانپزشکی می باشد. زمانی که پوسیدگی دندان به بخش مغز دندان و یا پالپ دندان  برسد باید این درمان انجام گیرد. این لایه دندان، بخش زنده دندان می باشد. مملو از رگهای خونی و عصب می باشد. وقتی پوسیدگی دندان به این ناحیه برسد، باعث درد و یک سری علائم دیگر می گردد.

چه علائمی نشان می دهد که به درمان ریشه در بارداری نیاز داریم

• درد و تورم دندان
  • تغییر در رنگ دندان
  • حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • حساسیت به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی

آیا انجام عصب کشی در بارداری در کلینیک دندانپزشکی آرسته در شیراز درد دارد

خیر. معمولا برای انجام اندو درمان ریشه در کلینیک دندانپزشکی آرسته در شیراز از مواد بی حسی موضعی برای بیمار استفاده شده و به این ترتیب احساس بیمار نباید متفاوت از یک پر کردن دندان عادی باشد. به هر حال ممکن است پس از درمان بیمار با اندکی ناراحتی و حساسیت مواجه شود، اما این شرایط نیز می بایست با گذشت زمان کمتر شده و رفع شود.

مراحل انجام عصب کشی در بارداری در کلینیک دندانپزشکی آرسته در شیراز

• خشک کردن کانال و مطمئن شدن از طول ریشه
  • برداشتن پوسیدگی ها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان
  • پر کردن کانال های ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا
  • تعیین طول ریشه به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی
  • پاکسازی کانال دندان به کمک فایل های دستی و یا روتاری، شستشوی کانال های دندان حین این کار بسیار واجب است

عصب کشی در بارداری

همانگونه که در بالا گفته شد یکی از حساسترین دوران زندگی یک خانم، دوران بارداری می باشد. بیشتر پزشکان در زمان بارداری سعی می کنند که هیچ درمان اضافی ای برای مادر انجام نپذیرد. اگر پوسیدگی دندان به مغز دندان برسد و نیاز به درمان عصب کشی در بارداری باشد.  به ناچار، در هر مرحله ای از بارداری درمان انجام می پذیرد. در صورتی که دندان درد جدی باشد، حتما درمان انجام میگیرد. البته اگر زیاد حاد نباشد، بسته به شرایط بیمار یا در سه ماهه دوم بارداری درمان انجام می گیرد. یا اینکه تا پایان دوره بارداری صبر میشود و درمان به بعد از زایمان موکول میگردد.

راههای پیشگیری از نیاز به عصب کشی در بارداری چیست؟

• بهداشت دهان را بیش از پیش رعایت کنید.
  • مرتبا برای چکاپ دندانپزشکی از پیش از اقدام برای بارداری مراجعه کنید.
  • در صورت پوسیدگی دندان یا عفونت لثه در مراحل اولیه، اقدام شود.
  • در بارداری از مصرف زیاد شیرینی جات پرهیز کنید.
  • اگر تهوع صبحگاهی دارید، پس از آن دهان خود را خوب تمیز کنید.
  • نوشیدنیهای اسیدی کمتر مصرف کنید.