دیابت و دندانپزشکی

دندانپزشکی آرسته در شیراز  دیابت و دندانپزشکی 34

بهتر است بدانید که دیابت از جمله بیماری هایی است که می تواند بر روی سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید چندین برابر دیگر افراد در مراقبت از دندان ها و لثه های خود دقت کنند. در افراد دچار بیماری دیابت نسبت به افراد سالم خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال بیشتر است. بیماری های پریودنتال، شامل عفونت های لثه و استخوان نگهدارنده دندان می شود.

مشکلاتی در دهان که مربوط به بیماری دیابت می شود :

تغییرات عروقی : یکی عوارض بیماری دیابت افزایش ضخامت عروق است که ممکن است افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری لثه باشد. عروق خونی اکسیژن و مواد غذایی را به نسوج بدن از جمله دهان انتقال می دهند و مواد زائد را از محیط بافت ها دور می کنند. با افزایش  ضخامت عروق، دیابت موجب کندی جریان تغذیه ای و برداشت مواد زائد می شود. اگر این حالت پیش آید، می تواند مقاومت نسوج لثه و استخوان را در مقابل عفونت کاهش دهد.

پوسیدگی دندان :  شدت پوسیدگی های دندانی در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بالاتر است.  اگرچه این طور تصور می شود که دیابت بیشتر با درگیری و تخریب نسوج نگهداری کننده دندان ها (پریودنتال) همراه است. اما افزایش میزان پوسیدگی در افراد دیابتی به دلیل خشکی دهان و عدم امکان تمیزسازی های وسیع تر و شدیدتر می شود.

برفک : یک عفونت ایجاد شده توسط قارچ که در دهان ایجاد می شود. چون قارچ ها در میزان بالای گلوکوز رشد می کنند. بنابراین شانس ابتلا به برفک در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بیشتر است.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.