کیست دندان چیست

دندانپزشکی آرسته در شیراز کیست دندان کیست دندان 74

کیست دندان درواقع عفونتی است که کاملا باکتریایی است و ناشی از پوسیدگی های شدید و عفونت دندان روی لثه ها ایجاد می شود افرادی که دچار التهابات لثه ای هستند، معمولا درگیر بیماری کیست دندان می شوند. اما فقط ۱۰ درصد از این افراد متوجه این بیماری شده و برای درمان کیست دندان اقدام می کنند کیست دندان در صورتی که درمان نشود می تواند استخوان فک و لثه را درگیر کرده و موجب ایجاد کیست های لثه ای شود

بیماری کیست دندان چه عوارضی دارد :

• از آنجایی که کیست های دندانی عفونی هستند می توانند موجب درد های شدید در دهان و دندان بیمار شوند
  • اگر کیست دندان بر روی فک ایجاد شود. می تواند با جابه جا کردن بافت های طبیعی لثه و فک موجب فرسودگی و از بین رفتن کامل دندان شود
  • اگر کسیت دندان پس از تشخیص به سرعت درمان نشود. در مواقعی که بیمار تحت فشار عصبی باشد، می تواند موجب بروز بی حسی در اجزای صورت بیمار شود
  • این کیست ها می توانند با فشار های ناشی از عفونت و باکتری به دندان های سالم و مجاور دندان آسیب دیده نیز فشار وارد کرده و موجب خرابی آن ها نیز شوند

کیست دندان چگونه خارج می شود :

کیست دندان از طریق ایجاد یک برش کوچک بر روی آن برداشته می شود و فضایی که در آن باقی مانده است پاکسازی و خشک می شود. اگر کیست دندان بسیار بزرگ باشد، یا آسیبی در دهان ایجاد کرده باشد، دندانپزشک شما ممکن است برخی قسمت هایی از دندان، ریشه دندان و یا بخشی از فک را نیز خارج کند

درمان کیست دندان چگونه است :

اگر کیست کوچک باشد با عصب کشی دندان درمان می شود ولی کیست های بزرگ دندانی معمولا به کمک جراحی درمان می شوند. به این صورت که دندانپزشک ابتدا نمونه کوچکی از کیست را برای نمونه برداری جدا می کند. آن را به آزمایشگاه فرستاده تا نوع کیست دندان مشخص شود. سپس در یک جلسه، با ایجاد برش کوچکی کیست را به طور کامل خارج می کند. در برخی موارد به تشخیص دندانپزشک معالج نیازی به نمونه برداری قبل از جراحی نمی باشد