بهداشت دندان های ایمپلنت شده

تمیز کردن دندان هایی که ایمپلنت شده اند Dental Implants1

حتی موفق‌ترین جراحی ایمپلنت‌ دندان در شیراز هم تنها نیمی از مسیر برای رسیدن به دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا است. نیمه دوم این فرایند، شیوه‌ای مناسب و موثر برای مراقبت از ایمپلنت‌های کار گذاشته شده است. موفقیت کاشت ایمپلنت و حفظ سلامتی آن و نداشتن عوارض جانبی به مراقبت‌های صحیح دهان و دندان پس از فرایند کاشت ایمپلنت بستگی دارد.

برای رعایت بهداشت دهانی خود بعد از کاشت دندان به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • یکی از راه‌های اولیه مسواک زدن پس از فرایند کاشت ایمپلنت این است که این فرایند به طور کامل البته با دقتی بالا صورت گیرد، به طوری که به بافت‌های نرم لثه آسیبی نرسد. این کار از جابجایی ایمپلنت جلوگیری می‌کند، و کمک می‌کند حاشیه لثه در برابر ورود میکروب‌ها از پژک‌های دندان به درون منطقه کاشت شده مقاوم‌تر شود. با این حال نظافت دندان در برابر ایجاد مشکلات پیرادندانی ، عفونت و آسیب به ایمپلنت‌ها جلوگیری می‌کند. این روش ساده، خطرات و عوارض جانبی پس از فرایند کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهد.
  • تمیز کردن ایپملنت باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار هم شب قبل از خواب انجام شود و این کار حداقل باید سه دقیقه طول بکشد (می‌توانید برای بررسی زمان از ساعت شنی مخصوص استفاده کنید). باید دندان‌ها را به طور کامل پاک کنید، به حاشیه بین لثه و تاج دندان، و فضاهای بین دندان‌ها بیشتر توجه کنید. دستگاه‌هایی همچون ایریگیتور دهانی برای پاک کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها مشکل است استفاده می‌شود، این دستگاه با پاشیدن آب، پژک‌ها و باقیمانده غذا را از لای دندان‌ها پاک می‌کند، و با ماساژ، وضعیت لثه‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • قبل از تمیز کردن دندان‌ها لازم است که دهانتان را با دهانشویه بابونه یا آب مریم گلی بشویید. اگر دندانپزشک داروهای دیگری را برای شستشوی دهان تجویز کرده است، این تجویزها را هم به هیچ وجه نادیده نگیرید. می‌توانید از هر خمیردندانی استفاده کنید، اما مسواک باید دارای موهای نرمی باشد، برای بین دندان‌ها هم توصیه می‌شود از مسواک‌های بین دندانی استفاده شود.
  • سطح عمودی دندان باید با حرکت مسواک از لثه به سمت بخش بالایی تاج دندان صورت گیرد، دندان‌های فک بالایی از بالا به پایین باید تمیز شوند، و دندان‌های فک پایینی هم از پایین به بالا. سطح بالایی دندان‌ها هم با حرکت جلو و عقب مسواک به صورت افقی تمیز می‌شوند.
  • بخش پایانی مسواک زدن، ماساژ لثه و تمیز کردن زبان است، که پژک‌های حاوی باکتری در این قسمت‌ها هم تجمع می‌کنند.

هنگام تمیز کردن دندان‌ها، اباتمنت‌ها نیاز به توجه ویژه‌ای دارند، چون آن‌ها هم ممکن است محل تجمع باکتری و باقیمانده غذاها شوند. از ایریگتور یا نخ دندان مخصوصا برای تمیز کردن ابانتمنت‌ها استفاده کنید. شما در مورد میزان احتیاج به نخ دندان در مورد دندان‌های خود باید با دندانپزشک صحبت کنید. تمیز کردن پروتز‌ها همچون دندان‌های طبیعی انجام می‌شود.

آیا استفاده از مسواک برقی بعد از ایمپلنت مجاز است؟

تمیز کردن دندان هایی که ایمپلنت شده اند Electric toothbrush1 300x225

برخی افراد فکر می‌کنند که لرزش ناشی از مسواک برقی ممکن است منجر به آسیب رسیدن به استخوان و خرابی ایمپلنت‌ها شود، اما واقعیت عکس این است. تیتانیومی که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می‌شود به عنوان ریشه‌هایی برای دندان مصنوعی عمل می‌کنند. چون آن‌ها در فک قرار می‌گیرند باعث تحریک رشد استخوان‌های جدید شده و مانع ضعیف شدن استخوان می‌شوند. فک‌ها برای حفظ استحکام خود نیاز به تحریک ناشی از جویدن دارند که ایمپپلنت تیتانیومی هم باعث تحریک این استخوان‌ها برای رشد می‌شود. ویبره و لرزش‌های مسواک برقی شبیه لرزش‌های ناشی از جویدن است بنابراین هیچ آسیبی به ایمپلنت‌ها نمی‌رسانند و حتی می‌توانند مفید هم باشند.

مسواک‌های برقی برای تمیز نگه داشتن ایمپلنت‌ها هم مفید هستند، چون می‌توانند به تمامی گوشه کنار اطراف دندان کاشت شده دسترسی داشته باشند. با این حال جراحان دهان و دندان بر ای نظر هستند که مسواک برقی نمی‌تواند جایگزینی برای نخ دندان باشند. شما هنوز هم باید از نخ دندان یا اریگیتور برای پاک کردن پژک ها از بین دندان‌ها و نقاط دور از دسترس استفاده کنید. برخی از جراحان استفاده از مسواک بین دندانی را هم توصیه می‌کنند که بین دندان‌ها می‌خزد.

با وجود مواردی که گفته شد باز هم توصیه می شود در مورد انتخاب مسواک مناسب برای ایمپلنت حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

قیمت مسواک ایمپلنت

هزینه مسواک مخصوص ایمپلنت به فاکتورهای متفاوتی از جمله کیفیت مسواک، نوع آن و کارخانه تولیدکننده دارد. بهترین راه برای انتخاب بهترین مسواک مشورت با دندانپزشک در شیراز برای معرفی مسواک مناسب و مقرون به صرفه است.