چگونه از دندان مصنوعی مراقبت کنیم

دندانپزشکی آرسته در شیراز  چگونه از دندان مصنوعی مراقبت کنیم 46

بهتر است بدانید که دندان‌ های مصنوعی متناسب با دهان بیماران ساخته می ‌شود،  اما جالب است بدانید که با این حال این دندان ‌ها مصنوعی بوده و تطابق فرد با آن ‌ها باعث موفقیت در تداوم استفاده می‌ شود. عادت کردن به دندان ‌های جدید برای چند هفته اول، ممکن است در هنگام استفاده از دندان ‌های مصنوعی احساس وجود توده ‌هایی در دهان کرده و فرد حس عجیبی داشته باشد. با این حال در نهایت به این دندان‌ ها عادت کرده و در ابتدا برای ورود و خروج دندان مصنوعی از دهان به تمرین نیاز خواهد داشت.

۱_ دندان را به درستی در دهانتان قرار دهید :

بهتر است بدانید که تکنیک های مخصوصی برای بیرون آوردن دندان مصنوعی وجود دارد که اغلب مردم از آن ها چشم پوشی می کنند. توجه داشته باشید که باید دندان را با استفاده از هر دو شست یا انگشت سبابه در دو طرف مرز های دندان مصنوعی (قسمت صورتی کمرنگ) بیرون بیاورید. برای دندان های ردیف بالا، آن ها را به آرامی به پایین بکشید و برای دندان های ردیف پایین آن ها را به آرامی به سمت بالا بکشید. در حین بیرون کشیدن دندان آن را خم نکنید یا فشار ندهید.

۲_ شب ‌ها دندان مصنوعی را بردارید :

لثه های شما پس از ساعت ها خوردن و تحت فشار بودن، نیاز به استراحت دارند. شب ها حتما پروتز را در آب ولرم قرار دهید. هرگز از آب گرم استفاده نکنید زیرا باعث به هم خوردن فرم دندان می شود.

۳_ به طور مرتب مسواک بزنید :

دندان مصنوعی (پروتز دندان) محل مناسبی برای تجمع باکتری و پلاک است. عدم مسواک زدن منظم موجب التهاب، سوزش، عفونت و بیماری لثه می شود.

۴_ اول دندان را با آب بشویید :

به یاد داشته باشید که اول دندان را با آب بشویید تا باقی مانده های مواد غذایی از آن جدا شود. اگر وقت نمی کنید دندان را مسواک بزنید این تنها کاری است که می توانید انجام دهید. همچنین  به این نکته هم توجه داشته باشید که هرگز پروتز دندان مصنوعی را خشک مسواک نکنید. این کار به دندان آسیب وارد می کند. مسواک یا دستمال خود را مرطوب کنید.