دستگاه واتر پیک

دستگاه واتر پیک واترپیک دستگاه واتر پیک Untitled 1 2

پیشرفت تکنولوژی باعث شده که زندگی انسان راحت تر گردد. علاوه بر راحتی زندگی باعث بالا رفتن کیفیت سلامت افراد نیزمی گردد. این نتایج با توجه به ابداع متد و وسایل نوین برای بهداشت می باشد. یکی از این وسایل نوین که در بهترین دندانپزشکی شیراز به آن اشاره می گردد، واترپیک می باشد.

واتر پیک چیست

بهترین راه جایگزین مسواک زدن برای تمیز کردن فضای بین دندانها از ذرات غذایی نخ دندان کشیدن می باشد. ممکن است بنا به دلایل مختلف همچون درمان ارتودنسی شما قادر به استفاده از نخ دندان نباشید. در این حالت شما می توانید از دستگاه واترپیک یا نخ دندان کشیدن با آب استفاده نمایید.

مکانیزم کار دستگاه واتر پیک

مکانیسم کار دستگاه واتر پیک در عین مدرن بودن، بسیارساده وابتدایی می باشد. بدین صورت که با استفاده از جریان فشار قوی و نازک آب فضای بین دندانها تمیز می گردد. به طور کلی دستگاه واتر پیک، جریان آب را بافشاری معین به ناحیه بین دندانها و لثه هدایت می نماید. این فشار با توجه به مواردی همچون نوع دندان، فاصله بین دندانها و سلامت لثه  و سایر موارد قابل تنظیم می باشد. از این وسیله  با هر سن و سطح آگاهی به راحتی میتوان استفاده نمود.  مهمترین مزیت واترپیک هم این است که آسیبی به دندانها و لثه زده نمیشود.

این دستگاه همانند نخ دندان، مواد غذایی را از بین دندانها خارج می نماید. درهنگام نخ دندان کشیدن ممکن است فشار زیادی به لثه ها وارد گردد. بهمین دلیل ممکن است لثه های فرد آسیب ببینند.  در این روش بعلت عبورجریان آب از بین دندانها علاوه بر خالی کردن فضای بین دندانها، لثه ها هم ماساژ میگیرد. همین مسئله به سلامت بیشتر لثه ها کمک می کند.

چه کسانی نیاز به استفاده از واتر پیک بجای نخ دندان دارند؟

متخصصین دندانپزشکی آرسته شیراز به چند گروه از افراداستفاده از واترپیک را بجای نخ دندان توصیه می نمایند. این افراد عبارتند از:

  • افراد تحت درمان ارتودنسی

     افرادی که درمان ارتودنسی ثابت را انجام داده اند، برای رعایت بهداشت دهان ودندانشان می توانند از واترپیک استفاده نمایند. این افراد به علت وجود سیم و براکت در وسط دندانشان به سختی می توانند از نخ دندان استفاده نمایند.

  • افراد تحت درمان بریج

    دیگرگروه افرادی که استفاده از واترپیک به آنها توصیه می گردد، افراد تحت درمان بریج یا پروتز ثابت می باشند. برای این گروه از بیماران استفاده از نخ دندان سخت می باشد. این سخت بودن ممکن است به گونه ای باشد که فرد از نخ دندان استفاده نکند.

  • افراد تحت درمانهای دندانپزشکی زیبایی

    به افرادی که کامپوزیت و لمینت دندان نموده اند، هم توصیه می گردد که از واتر پیک استفاده کنند. با این دستگاه براحتی و با کمترین آسیب فضای بین لثه و روکش را کاملا تمیز می کنند.

مزایا و مضرات واتر پیک

واترپیک یک روش مدرن برای رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. این دستگاه با استفاده از فشار جریان آب تمامی جرمها، روکش ها و بریج ها را تمیز می نماید. این دستگاه علاوه بر تمیز نمودن فضاهای بین دندانی، موجب حفظ سلامت لثه نیز می گردد. بدین گونه که علاوه بر اینکه برخلاف نخ دندان فشار زیادی به لثه وارد نمی شود. با ماساژ لثه موجب تقویت لثه می گردد.

مهمترین مضرات این دستگاه هم نیاز مسلم این دستگاه به برق می باشد. بدین طریق که اگر در مکانی برق وجود نداشته باشد مثلا در حین مسافرت نمی توان از این دستگاه استفاده نمود. علاوه بر این حجم این دستگاه هم معمولا بصورتی نیست که بتوان همه جا آن را به همراه داشت.

نحوه استفاده از واترپیک

روش استفاده از این دستگاه بسیار راحت می باشد.

  • مخزن دستگاه آب میگردد .
  • دستگاه را به برق می زنیم.
  • سر خود را به سمت سینک خم مینماییم.
  • با تنظیم فشارازکم به زیاد شروع به شستشوی دندانها و فاصله بین آنها نماییم.
  • بهتراست برای گرفتن نتیجه بهتراز دندانهای عقبی شروع کنیم.

به همین راحتی می توان از این دستگاه جهت حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده نماییم.