التهاب لثه در بارداری

پوسیدگی در دوران بارداری التهاب لثه در بارداری Untitled 1

همه مادران می دانند که در دوران حاملگی باید مراقب تغذیه و کیفیت زندگی خود باشند. این کار را برای سلامت خود و جنین انجام می دهند. ولی اکثر مادران به یک مسئله اهمیت زیادی نمی دهند. آن هم رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد. یکی از مشکلات به ظاهر کوچک که برای مادران رخ می دهد،  التهاب لثه می باشد. ولی این مشکل به هیچ وجه کوچک و بی اهمیت نمی باشد.

التهاب لثه

بیماریهای لثه بخصوص التهاب لثه دربر اثر تحریک بافت لثه بخاطر باکتریها و جرم دندان می باشد. در صورتی که این مشکل را درمان ننمایید، عواقب بدی دارد.به طور کلی این وضعیت ممکن است به قرمزی، ورم لثه، شل شدگی یا افتادن دندان، تحلیل رفتن استخوان فک، و حتی برخی بیماری‌های جدی مانند دیابت و قلب منتهی شود.

التهاب لثه در بارداری

متاسفانه در زنان باردار بنا به دلایل مختلفی این مشکل بیشتر می گردد. حتی ممکن است عواقب بسیار خطرناکی برای جنین داشته باشد. در دوران بارداری تغییرات هورمونی وسیعی برای مادران پدید می آید. مهمترین دلیل برای التهاب لثه و سایر بیماریهای پریودنتال همین تغییرات هورونی می باشد. معمولا افزایش هورمونهای استروژن و پروژسترون بر نحوه عملکرد لثه ها در قبال باکتریها و جرم دندان تاثیر گذارند.

اولین نشانه‌های بیماری لثه عبارتند از:

• ایجاد ورم.
  • حساسیت .
  • قرمز شدن بافت لثه.
  • خونریزی حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن.

در صورت رسیدگی نکردن به این علائم احتمال دارد مشکلات خیلی وخیم‌تری برای خود و نوزاد در حال رشد به بار بیاورید.

عوارض بیماریهای لثه

بیماریهای لثه عوارض مهم و خطرناکی دارند. از مهمترین این عوارض عبارتند از:

• خرابی و لقی دندان.
  • ارتباط با بیماریهای قلبی و دیابت.
  • زایمان زودرس در خانمهای باردار.
  • نوزادان لاغر و سبک وزن.
  • انتقال عفونت به سایر نقاط بدن.
  • تحلیل استخوانهای فک.

بیماری لثه و تاثیر آن بر روی نوزاد

بانوان باردار این را بدانید که سلامت شما تاثیر مستقیمی بر کودکانتان دارد. کوچکترین تغییری در سلامت شما بر سلامت جنین تاثیرات خود را می گذارد. ممکن است مادر باردار به بیماری‌های لثه مبتلا باشد دراین صورت برخی مشکلات برای جنین بوجود می آید. التهاب لثه در بارداری با زایمان زودرس نوزاد و وزن کم او حین تولد در ارتباط است.

چگونگی تاثیرالتهاب لثه بر نوزاد

به طور کلی بیماری لثه در زمانی رخ می دهد که باکتریهای زیان آور در دهان باشد. عمده علت امشکلات به خاطر وارد شدن باکتری از راه لثه به جریان خون و تاثیر آن بر دستگاه تناسلی است. با رسیدن باکتریها به دستگاه تناسلی و رحم، به جنین دسترسی پیدا می کنند.