چه کنیم دندانهایمان دچار حساسیت نشوند

چه کنیم دندانهایمان دچار حساسیت نشوند  چه کنیم دندانهایمان دچار حساسیت نشوند Untitled 1 2

معمولا حساسیت دندان که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می‌شود، می‌تواند به صورت ناراحتی دندان دائمی یا درد پس از خوردن غذای سرد، نوشیدن مایعات سرد یا تنفس هوای سرد نمایان شود. معمولا هم مشکل از زمانی آغاز می‌شود که لثه‌ها تحلیل پیدا می‌کنند، چرا که لثه‌ها ، ریشه‌های دندان را می‌پوشانند و در جلوگیری از نفوذ تحریک‌کننده‌ها به منافذ عاج دندانی نقش مهمی بازی می‌کنند.

جلوگیری از حساس شدن دندان

بهترین روش این است که شرایطی را که باعث حساس شدن دندانها می‌شوند در دهان از بین ببریم. رعایت بهداشت دهان و دندان ، روزی دو بار حداقل مسواک زدن، استفاده از دهانشویه فلوراید، مراجعه منظم به دندانپزشک، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و تحلیل لثه . این روشها کارهایی بود که می توانیم برای جلوگیری از حساس شدن دندان ها به کار ببریم. علاوه بر این موارد می‌توان به موارد زیر نیز اشاره نمود.

  • کم کردن استرس های روزانه
  • ورزش های مناسب با فک
  • کم کردن فشار از روی دندانها
  • استفاده از نایت گارد یا محافظ شبانه شفاف که این درمان برای کاهش فشار دندان قروچه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر حساس شدن دندان ها به علت پوسیدگی و یا روکش بلند است. باید با مراجعه به دندانپزشک روکش، ترمیم و در نهایت اصلاح شود. بیماران باید روش درست مسواک زدن را از دندان پزشک خود بیاموزند.

مراقبت های خانگی

اگرحساسیت دندان ها کاهش پیدا نکرد چه کنیم . در این صورت باید در مطب دندانپزشکی محلول های حساسیت زدایی روی دندانها مالیده شود.  فلوراید با غلظت بالا روی سطوح دندانی قرار گرفته شود. اگر همچنان حساسیت باقی مانده بود، دندانپزشک با مواد همرنگ دندان نواحی ای که باعث حساسیت دندان می‌شوند را ترمیم میکند. فلوراید و مواد حساسیت زدا دهانه لوله های عاجی را مسدود می‌کنند.  با جلوگیری از حرکت مایع درون این لوله ها مانع تحریک انتهای اعصاب دندان و بروز مشکلات و حساسیت می شوند.

آیا همه بیماران با این روش ها حساسیت دندانی شان برطرف میشود

آستانه درد در افراد مختلف متفاوت می باشد. بعضی افراد آستانه درد پایینی دارند و به آسانی دندان هایشان حساس می شود. در این افراد به درمان های پیشرفته تر دندانپزشکی برای رفع حساسیت نیاز می باشد.

آیا خمیر دندان های ضد حساسیت برای رفع حساسیت دندانی مفیدند

این درمان برای همه دندان ها مفیدند. به شرط آنکه حساسیت دندانی بیمار خیلی پیشرفته نباشد. این خمیر دندان ها در حساسیت های متوسط می توانند باعث کاهش حساسیت دندانی شوند. روزی دو مرتبه به مدت دو هفته باید استفاده شوند. برای دستیابی به نتایج مطلوب و رفع حساسیت باید به طور منظم و پیوسته استفاده شود.

آیا استفاده از لیزر در درمان حساسیت دندانی موثر است

جدیداً برای رفع حساسیت دندان از لیزر استفاده می شود. استفاده از لیزر برای رفع حساسیت دندان روش جدیدی است. لیزر با انعقاد پروتئین های دهانه لوله های عادی را می بندد و حساسیت را رفع میکند. لیزر در ایران بیشتر در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده می شود. در سال های اخیر کلینیک های دندانپزشکی مدرن اقدام به استفاده از لیزر در دندانپزشکی می نمایند.

در برخی افراد به خصوص افراد مسن که دندان هایشان سایش پیدا کرده حساسیت پیدا کرده اند

استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت به درمان آن کمک می‌کند. در اثر افزایش سن، رژیم غذایی خام و سخت معمولاً همه دندانها سایش پیدا می کند. دندان ها دچار گودی و فرورفتگی میشوند. این مسئله موجب حساس شدن دندان ها می گردد. برای رفع این حساسیت ابتدا باید ضایعات ترمیم شوند. بر اساس میزان سایش دندان ها ترمیم و یا روکش می گردند.

گاهی وقتها دندان را با مواد ترمیمی نقره ای یعنی آمالگام ترمیم می کنیم. این دندانها با خوردن غذاهای سرد و گرم تیر میکشند. درد میگیرند. با این حساس شدن دندان چه کنیم.  حساسیت دندان پس از ترمیم با مواد نقره ای اگر فقط به صورت حساسیت به سرما باشد، تا دو ماه طبیعی است. در طول این مدت شدت حساسیت به تدریج کمتر می‌شود و در نهایت برطرف می گردد. اگر پس از دو ماه همچنان حساسیت باقی بود ترمیم باید تعویض گردد.